Advertentie
Advertentie

Bird strike

Het gaat niet goed met de burgerluchtvaart. Het gaat slecht met de Belgische luchtvaart. Het Sabena-verhaal is bekend. Maar niet alleen de Sabéniens hebben het erg moeilijk. In de voorbije tien jaar legden verschillende Belgische chartermaatschappijen er het bijltje bij neer. In 2000 was dat Air Belgium. Een jaar eerder moest Constellation eraan geloven.Vandaag oordeelt de rechter over een vraag tot gerechtelijk akkoord van City Bird, samen met Sabena-dochter Sobelair goed voor bijna heel het Belgische charterwereldje. Het is op enkele maanden na precies tien jaar geleden dat TEA over de kop ging, toen veruit de grootste chartermaatschappij van ons land en geesteskind van Georges Gutelman. Een combinatie van de Golfcrisis en een lichte vorm van megalomanie lagen aan de basis van de val van TEA.Diezelfde Gutelman richtte, met als frontman Victor Hasson, uit de as van TEA het bescheiden EBA op. Een maatschappij die erg succesvol was en in 1996 voor 50 miljoen euro aan Richard Branson werd verkocht. Het tot Virgin Express omgedoopte EBA bezorgde het Britse wonderkind weinig vreugde. Na de verkoop van EBA gingen Hasson en Gutelman met City Bird van start. Maar aan de verkoop van EBA was een niet-concurrentiebeding gekoppeld en dus koos City Bird voor de lange afstand.Het oude idee van Freddy Laker werd afgestoft: vluchten naar de States moesten voor iedereen betaalbaar worden. Tegelijk zou de zakenman - tegen een laag tarief- een businessklasse aangeboden krijgen die kwalitatief niet moest onderdoen voor het product van de gesettelde maatschappijen. Het werd een mislukking, maar het was niet de enige. In de voorbije vier jaar werden tal van verkeerde keuzes gemaakt en/of werd de oppositie van de almachtige nationale luchtvaartmaatschappij Sabena onderschat.Enkele voorbeelden: de lijnvluchten op Las Vegas en Kinshasa, het MD-11-contract met de nationale luchtvaartmaatschappij, de combinatie met vrachtvluchten waardoor de homogeniteit van de vloot werd aangetast. Daarbij kwam dat de conjunctuur tegenzat, de beursintroductie een halve mislukking werd en het bedrijf daardoor sinds zijn ontstaan met chronisch geldgebrek kampt. Last but not least: City Bird is stilaan een uitzondering in een toeristische wereld die verticale integratie hoog in het vaandel voert.Dat het management nu het gerechtelijk akkoord aanvraagt, is verstandig. Het is immers niet denkbeeldig dat Sabena eerder vroeg dan laat ook gedwongen is bescherming te zoeken tegen zijn schuldeisers. En als je nà de nationale luchtvaartmaatschappij met een gelijkaardig verzoek komt, is de kans groot dat de rechter njet zegt. Bovendien hebben Hasson en Wim Desmet, topman van Thomas Cook, de grootste klant van City Bird, luidkeels verkondigd dat alle vakantiegangers ter plekke gebracht worden.Ze leggen daarmee een zware druk op de rechter. Maar die moet oordelen of het bedrijf op korte termijn wél rendabel kan worden. Hasson zei tot voor kort dat dit al kan in 2002. Dan heb je iets meer kans dat je mag doorgaan dan een bedrijf dat, zelfs na herkapitalisering en herstructurering, pas vanaf 2005 winst verwacht. Zoals Sabena. Guido MEEUSSEN