Advertentie
Advertentie

Bitterzoete aanstekelijkheid

Valérie Trebeljahr of creëert met haar tweede album Scary World Theory opnieuw een melancholisch poplandschap. Op bitterzoete toon zingt de Koreaans-Duitse over haar verlangens en angsten, gesteund door soms pulserende analoge elektronica. Valérie Trebeljahr: In wezen ben ik nog steeds een bang kind.Lali Puna maakt catchy muziek met een trieste grondtoon die je blijft intrigeren en je steeds opnieuw wil doen luisteren. De reden daarvoor is dubbel en nogal paradoxaal: enerzijds helpt het lichtverteerbare karakter van de popcomposities de tijd wegtikken, anderzijds ontdek je bij elke luisterbeurt almaar meer complexiteit in de ogenschijnlijke eenvoud. Bovendien maakt Lali Puna naast aanstekelijke luisterliedjes geregeld een zijstap naar de dansvloer. De vandaag vierkoppige band rekent sinds de eerste singles en het twee jaar geleden verschenen debuutalbum Tridecoder eerbaar volk als Andrew Weatherall (Two Lone Swordsmen, Sabres of Paradise), Thom Yorke en Tim Simenon (Bomb The Bass) tot zijn fans.Valérie Trebeljahr: Toen wij begonnen, musiceerden we louter voor het plezier. Ik studeerde tegelijk communicatie en journalistiek aan de hogeschool in München. Maar opeens ging alles heel snel en moesten we professioneler gaan werken. De eerste singles (uitgegeven bij het Gentse (K-RAA-K)3), verkochten als warme broodjes, een langspeler kon dus niet uitblijven. Via Hausmusik komen we vandaag bij Morr Music uit, waar we aan een langetermijncarrière willen bouwen.RandgeluidenMet Lali Punas tweede lange release, vandaag in de winkelrekken, maakt Valérie Trebeljahr (27) een grote sprong voorwaarts. Opnieuw gesteund door haar vriend Markus Acher (The Notwist, Tied & Tickled Trio) en Christoph Brandner (Console, Pelzig) kreeg Trebeljahr ook hulp van Florian Zimmer, zelf actief in het combo Schadenfreude. Hij schraapte de vroeger soms storende randgeluiden van de nummers, maar niet te veel: Lali Puna werkt ook met akoestische elementen, waaronder de viool van Osamu Nambu en de overwegend analoge elektronica, wat een lo-fi-esthetiek oplevert.Trebeljahr: Vroeger had ik meer vragen bij de positie van mijn vriend Markus Acher in de band. Omdat je als vrouw sowieso af te rekenen hebt met vooroordelen, vreesde ik dat het publiek me enkel als uitvoerend meisje ziet, als zangeresje. Daarom wil ik niet dat onze relatie het voortbestaan van de band hypothekeert. Van die twee zaken leer ik vandaag nog altijd afstand nemen.Trebeljahrs klankkleur en teksten zijn door haar leven getekend. Als kind van Koreaanse ouders groeide ze in Portugal op, vandaag woont ze in München. Het vele verhuizen en de verschillende talen gaven haar Engels de taal waarin ze voornamelijk zingt een exotische, erg sexy ondertoon. Tegelijk werkt Trebeljahr in haar teksten haar persoonlijke verlangens en angsten uit. Die overtuigen in hun kinderlijke schattigheid of bitterzoetheid. Trebeljahr: Met het eerste album vond ik de teksten nagenoeg onbelangrijk: ik abstraheerde als het ware mijn gevoelens en bedenkingen. Dit keer wil ik dat iedereen de tekst begrijpt, en daarom besloten we hem op te nemen in het cd-boekje. Als ik naar mezelf luister, vind ik me vaak nog een klein bang kind. Ik ben het soort persoontje dat, om maar een voorbeeld te geven, na het bekijken van een goede horrorfilm dagenlang het huis niet durft verlaten.In de nabije toekomst wil Trebeljahr met Lali Puna op tournee. Trebeljahr: Dat is een heikel punt. Hoewel we popmuziek maken, worden we wegens ons instrumentarium al te vaak als een elektronische band afgedaan. Met het gevolg dat we vaak tussen elektronische artiesten geprogrammeerd staan. Bij zon concert ligt echter de relatie met het publiek anders: ik heb een directe communicatie met de toeschouwer nodig om te kunnen optreden. We zoeken dus nog naar een geschikte positie in het muzieklandschap.ISScary World Theoryis uit op Morr Music en is verspreidvia Lowlands.