Bitterzoete luchtigheid

Ruim tien jaar bouwt het Amerikaanse viertal The Sea and Cake al aan een consistent oeuvre. Zanger, gitarist en schilder Sam Prekop, gitarist en keyboardspeler Archer Prewitt, bassist en schilder Eric Claridge en drummer, knoppendraaier en keyboardspeler John McEntire zijn allen grote namen in de muziekscene van Chicago en in ettelijke andere opstellingen actief. De softe rock die ze met The Sea and Cake brengen, staat steevast garant voor sfeervolle luchtigheid. Begin januari verscheen het zesde, andermaal bitterzoete album van de band, 'One Bedroom'. Daarop wijkt het kwartet ietwat af van het gewone instrumentarium: de jazzy licks, trippelende drumpartijen en wuivende orkestratie zijn met voorzichtige synthesizeraccenten aangelengd. Maar gezelligheid en knusheid blijven als vanouds domineren. Op de mini-cd 'Glass' gaat The Sea and Cake op het ingeslagen synthpad verder. De vier nieuwe nummers zijn dermate omvlochten met gerekte flinterdunne akkoorden uit het bakje dat de oorspronkelijke akoestische en elektrische orkestratie naar de achtergrond verdwijnt. Bovendien herwerkten Stereolab, Broadcast en Carl Craig oudere tracks van de band tot smaakvolle elektronische remixes. Vanavond treden Prekop en compagnie in Leuven aan voor een concert. Benieuwd hoe ze hun gewijzigde geluid op het podium presenteren. Het Nederlandse rocktrio Solbakken gaat The Sea and Cake voor, met materiaal van hun zopas verschenen vierde langspeler 'Klonapet'. The Sea And Cake en Solbakken, woensdag 14 mei (20.30 uur) in Stuk, Naamsestraat 96 in Leuven. Informatie 016/320.320. Gotisch spektakel Ambivalence is een Brussels platenlabel dat focust op experimentele elektronica. Op vrijdag 16 mei stelt het collectief in Gent het project The Forsaken Odes Conglomerate voor. De Brusselaar Seal Phuric is een oudgediende in het Belgische technocircuit. Bij het label Reload Ambient bracht hij in het midden van de jaren negentig releases uit onder verschillende pseudoniemen, zoals Seekness. In zijn werk viel de grote aandacht voor ruimtelijkheid op. Precies dat sonische aspect trok hij in 1999 met Ambivalence Records naar de voorgrond. In vier jaar verscheen slechts een handvol releases. De platen van The Syncopated Elevators Legacy of Subskan daarentegen steken behoorlijk sluw ineen: het zijn moeilijk oplosbare, driedimensionale puzzels. Tot vandaag is de los-vaste groep van vrienden die het label vormt slechts weinig bekend op nationale schaal. Het in Gent getoonde project The Forsaken Odes Conglomerate komt van de gelijknamige groep geluidskunstenaars die recentelijk bij Ambivalence het album 'Tonal Tutorial' uitbracht. Naast de spil van het collectief - Seal Phuric en Trionix, thuis in elektro-akoestische technieken - dragen tien professionele muzikanten en amateurs aan de plaat bij. Het resultaat is een gotisch, verkapt elektro-akoestisch werkstuk dat zich op effecten in het stereospectrum concentreert. Live gaat The Forsaken Odes Conglomerate met een akoesmatisch netwerk van dertig luidsprekers te werk. Geheid zal daardoor hun materiaal nog 'spacier' klinken, al tempert de componist en muzikant Jean-Paul Dessy met zijn cello. The Forsaken Odes Conglomerate krijgt ook een beeldende pendant: naast video-interventies levert de Bretoense kunstenaar Benalo gotische griezelsculpturen in de stijl van Gigers 'Alien' aan. Ambivalence presenteert The Forsaken Odes Conglomerate, vrijdag 16 mei (20.30 uur) in Vooruit, Sint-Pietersnieuwstraat 23 in Gent. Inlichtingen en tickets: 09/ 267.28.28. Mysterieuze stoofpot Hoewel het Amerikaanse collectief The No-Neck Blues Band haast tien jaar actief is, blijft het los-vaste zevental een weinig bekende formatie. De reden daarvoor is dat het gezelschap alle regels van de marketing en de muziekbusiness aan zijn laars lapt. No-Neck Blues Band (afgekort als NNCK) wil liever anoniem blijven en besteedt weinig of geen aandacht aan promotie. Toch geniet het mysterieuze gezelschap rond de multi-instrumentalist Keith Connelly en Dave Nuss - de enige leden van wie de namen bekend zijn - behoorlijk wat aanzien bij een club van ingewijden. Daarvoor is in de eerste plaats de knappe output van de band verantwoordelijk: NNCK mengt accenten uit folk, psychedelica, freejazz en drones tot een bezwerend stoofpotje. Over de schaarse concerten van NNCK wordt haast meer geschreven dan er bezoekers zijn. Het collectief trad in het verleden onverwacht aan in parken, op daken of aan afgelegen havendokken, met commotie tot gevolg. Nu trekt de band echter langs concerthuizen en zaterdag 17 mei doet het gezelschap Hasselt aan. De Engelse violist Graham Clarck - een man die sinds de jaren tachtig samenwerkte met ondermeer Gong, Daevid Allen, Lamb en Jah Wobble - warmt met een soloconcert op. No-Neck Blues Band en Graham Clarck, zaterdag 17 mei (20u) in Kunstencentrum Belgie, Burgemeester Bollenstraat 54-56 in Hasselt. Informatie: 011/22.41.61. Samenstelling: Ive STEVENHEYDENS