Black Jackets Company bij Nadine

Het Brusselse ensemble Black Jackets Company is te gast bij het kunstencentrum Nadine. Zij richten zich bijna exclusief op nieuwe muziek van - nog - onbekende leeftijdsgenoten, twintigers en dertigers, waarbij zij ernaar streven om een sterke persoonlijke band te hebben met de toondichter en het werk dat ze van hem of haar zullen brengen. Daardoor verloopt de zoektocht van de componist en de uitvoerders vaak parallel, waardoor sommige werken tijdens de concerten nog in een experimentele fase zitten. Op zich is dat geen probleem, maar traditioneel wordt in onze appreciatie een work-in-progress op een concert als onvoldragen geaborteerd. Daarom kozen ze ervoor om vanaf nu dit procesmatige werken in drie duidelijke fasen af te bakenen. De eerste fase, Black Ice, is achter gesloten deuren, waarbij de componisten en partners worden gekozen. De tweede fase, Black as Pitch, is de laboratoriumperiode. Die is al publiek, zij het select, waarbij de aanwezigen kunnen bijdragen in het werkproces. De laatste fase, Black Label, wordt vanaf nu gezien als het uiteindelijke concert, als een consolidatie van de voorgaande momenten. Van Paul Craenen brengen ze een herwerkte versie van Atman (2000 - 2001) voor stethoscoop, basklarinet, vier pianosnaren en geluidsversterking. De ademhaling van de klarinettist wordt gebruikt als muzikaal materiaal en wordt hiertoe ritmisch genoteerd. De beide uitvoerders zijn hierdoor in hun handelingen sterk aan mekaar gebonden. Van de Duitse componist David Helbich brengen ze Tatwaffe (2000 - 2001) voor viool, klarinet, gitaar en piano. Voor dezelfde bezetting, de kernbezetting van BJC, creëren ze een werk van de Argentijn Mariano Vélez. Van de Venezuelaan Luis Alejandro Alvarez brengen ze Verbos (1997) voor viool en gitaar. Voor viool en piano vertolken ze Gymel IV (1999) van de Italiaan Antonio Pileggi. PPdTBlack Jack Company op 27 oktober om 20u30 bij Nadine in Plateau, Herderstraat 30, Brussel. Kaarten en inlichtingen: 02/513.41.04 of info@nadine.be