Advertentie
Advertentie

BN speelt hoog spel met dubbeldekkers

(tijd) - De onderhandelingen tussen de NMBS en BN zitten muurvast. Als de Belgische spoorbouwer de komende weken geen prijsconcessies doet, is de kans erg groot dat de spoorwegen toch kiezen voor Siemens. Dat heeft de redactie in welingelichte kringen vernomen. De interventie van de EU-Commissie (zie pag.1) kan daarbij als excuus dienen om het schrappen van een 'Belgische' oplossing te verantwoorden. Maar een Brugse deus ex machina blijft mogelijk.Het dossier van de 210 - ooit waren het er 340 - dubbeldekrijtuigen voor de Belgische spoorwegen neemt stilaan de allures aan van een politieke en socio-economische triller. 'Eind augustus is het lastenboek klaar. Op 19 december legt de directie haar keuze voor aan de raad van bestuur'. Dat verklaarde René Soenen, toen nog verantwoordelijk voor rollend materieel bij de NMBS, een jaar geleden. Vier kandidaten bleven op dat ogenblik over. De Italiaanse tandem Breda-Firema; het Frans-Britse Alstom (toen nog GEC Alsthom); het Duitse Siemens en het Belgische BN, dochter van de Canadese groep Bombardier. Vandaag, iets meer dan een jaar later en negen maanden na de geplande beslissing van de raad van bestuur, komt het punt nog steeds niet voor op de agenda van het hoogste orgaan van de Belgische spoorwegen.