Bosal ziet uitlaatmarkt aantrekken in eerste kwartaal
(tijd) - Bosal, de fabrikant van uitlaatsystemen en buizen met hoofdkantoor in ons land, zag na een moeilijk 2001 zijn resultaten in het eerste kwartaal van dit jaar verbeteren. De verslechtering van het marktklimaat dwong ons vorig jaar de organisatie aan te passen, verklaart woordvoerder Dick Monté. Wij speelden vlug op de bal en sloten kleine fabrieken in Groot-Brittannië en Duitsland.
De groep van de Nederlandse familie Bos sloot in het recente verleden kleine fabrieken in het Duitse Viersen (niet ver van Düsseldorf) en in Wales. In essentie doekten we twee kleine productiebedrijven op en hevelden we hun activiteiten over naar andere fabrieken in België (Oevel), Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië en de Tsjechische republiek.In Wales zette Bosal een kruis over een fabriek met 150 werknemers. De groep behield wel de grotere vestiging in het Britse Preston. Twee van onze klanten, Ford en General Motors (Vauxhall), deden fabrieken dicht in Groot-Brittannië. Ford stopte met de productie van autos in Dagenham, terwijl GM saneerde in Luton. Die maatregelen hadden uiteraard ook voor ons gevolgen. Bij Jaguar verloren we een contract aan onze Amerikaanse rivaal Arvin-Meritor. De productie-eenheid in het Duitse Viersen legde er ook het bijltje bij neer. Daar werkten ongeveer 120 mensen.De woordvoerder schrijft de reorganisatiemaatregelen toe aan de economische vertraging, die nog verergerde na de aanslagen van 11 september. Wij hadden begin 2001 al gemerkt dat de activiteit bij onze klanten begon te verzwakken. Door snel in te grijpen, konden we het jaar zonder heel grote kleerscheuren doorkomen. Het bedrijf in Wales had een extra handicap door het dure Britse pond. De autobouwers wilden liever in euro worden gefactureerd. Onze vestiging in Preston is een stuk groter dan die in Wales en werkt alleen voor de vervangingsmarkt. In Duitsland verdween met Viersen de enige productie-eenheid. Een te kleine schaal en de hoge Duitse loonkosten deden de fabriek de das om. We hadden in Duitsland diverse contracten verloren. Onze Duitse afnemers vroegen ook uitdrukkelijk vanuit goedkopere landen als Tsjechië te worden gefactureerd.De uitlaatproducent beklaagde zich in het verleden geregeld over de loonkostenhandicap van ons land. In België gaan we niets sluiten, zegt de woordvoerder. Wel moeten we hier forse inspanningen doen om de hogere loonkosten te compenseren. Zo verlangen we van onze werknemers meer productiviteit en flexibiliteit. Af en toe bespreken we met de vakbonden de mogelijkheid om het personeel in piekperioden harder te laten werken voor hetzelfde loon. Dat thema ligt echter nogal gevoelig.Bosal bevestigt dat de daling van de productie bij de autobouwers vorig jaar woog op de rendabiliteit van de groep. Maar we maakten nog altijd winst, onderstreept Monté. De omzet kwam verleden jaar uit op iets meer dan 630 miljoen euro. Bij de groep werken nu nog wereldwijd een kleine 6.000 mensen.De fabriek in Oevel installeerde vorig jaar een nieuwe productiestraat voor buizen en breidde ook haar opslagruimte uit. Bosal verplaatst nu de ontwikkeling voor de vervangingsmarkt van Lummen naar Oevel. Lummen behoudt wel de ontwikkeling voor de eerstemontagemarkt.Als de markt voldoende aantrekt en de orders weer stijgen, zou extra capaciteit in Frankrijk en Tsjechië geen kwaad kunnen, denkt Monté. Daarnaast zijn we serieus aan het nadenken over een nieuwe overname. Bosal laat doorschemeren dat het om een bedrijf in Zuid-Europa gaat. DB