Advertentie
Advertentie

(Bouw)kunst van oud en nieuw

Afgelopen week werd het decreet van 23 december 1986, dat stelt dat bij het optrekken of herinrichten van overheidsgebouwen een deel van de bouwkosten (0,5 tot 2 %) moet gereserveerd worden voor de incorporatie van actuele kunstwerken in de bestaande infrastructuur, nog maar eens onder het stof uit gehaald. Minister Johan Sauwens drong er tijdens de presentatie van het eerste jaarverslag van de Vlaamse bouwmeester Bob van Reeth sterk op aan dat de zogenaamde eenprocentsregeling, die in het verleden nogal eens achteloos werd genegeerd, in de toekomst daadwerkelijk wordt toegepast Tijdens de vorige legislatuur werd door de Vlaamse overheid ook de Cel voor Kunstintegratie, die nu een onderdeel vormt van het team van Bob van Reeth, opgericht, die werk moet maken van een coherent beleid op dit vlak. Die cel zorgt er momenteel voor dat het hoofdkwartier van de bouwmeesterequipe wordt ingepalmd door de beeldend kunstenaars David Evrard en Dominique Thirion. De problematiek is en blijft echter, ondanks deze nieuwe acties, bijzonder complex. Reden te over dus voor de Antwerpse afdeling van het NICC om op 16 maart een debat op te zetten waarin dieper wordt ingegaan op de kwestie. Een van de organisatoren van deze discussieavond, Philip Huyghe, legde onlangs zelf de laatste hand aan een interventieproject. Bijzonder hieraan is dat het initiatief niet uitging van de overheid maar wel van de handelsfirma Niche Trading, die in 1997 het vervallen 18de-eeuwse Huis J.J.Vecquemans aan de Paardemarkt aankocht. Het architectenbureau Driesen-Meersman-Thomaes werd onder de arm genomen om het pand een facelift te geven en zij nodigden op hun beurt twee kunstenaars uit. Samenspraak en beraad waren de codewoorden tijdens het realisatieproces. Jean-Michel Othoniel monteerde in de trapzaal een gigantisch, veelkleurig kralensnoer in Muranoglas, dat dienst doet als verlichtingselement, terwijl Huyghe ervoor opteerde de recent geïnstalleerde lift aan een transformatie te onderwerpen. Waar met de renovatie geprobeerd werd de oorspronkelijke architectuur op een hedendaagse manier te versterken, ging Huyghe uit van de geschiedenis van het stadspaleis. In de liftschacht werd een digitale kopie van een klassieke traploper aangebracht, geprint op lichtbakfolie. Een mechanische structuur zorgt ervoor dat een vergrootglas, tijdens het op-en-neerbewegen van de lift, inzoomt op een paar cirkelvormige beeldelementen. Deze inkijkjes tonen allegorische motieven uit een reeks wandtapijten uit het Brusselse atelier Frans Vanderborght, die opgenomen waren in de collectie van het Museum Kums dat op de einde van de 19de eeuw in dit gebouw gevestigd was. De motieven verwijzen naar de vier werelden, de toen reeds bekende continenten Amerika, Afrika, Azië en Europa. Het project in Huis Vecquemans, dat begeleid wordt door de publicatie van een verzorgd informatieboekje, mag in alle opzichten geslaagd worden genoemd. Een schoolvoorbeeld van samenwerking tussen architect en plastisch kunstenaar en een studiebezoek van de bevoegde politici meer dan waard. Debat in het NICC, Pourbusstraat 5, 16 maart om 19 u. Toegang gratis. Info: 03/216.07.71.This is the sound of Wie al eens een fuif in het Gentse frequenteert, kent hem waarschijnlijk als de ene helft van het dj-duo Mo & Benoeli. Wat vele technoheads en andere muziekliefhebbers niet weten is dat Mo Becha, student aan de Vrije Rijksacademie Amsterdam, ook actief is als beeldend geluidskunstenaar. In de West-Vlaamse badplaats Knokke is een samenwerkingsproject te zien dat werd opgestart door Becha en D.D. Trans. In 1998 en 1999 realiseerden de twee kunstenaars reeds tweemansexposities in Gent en Tielt waarbij een installatie van Trans werd vervolledigd door geluidscollages en samples van zijn jongere evenknie. Het laatste coproject op rij, getiteld Sound-Check, heet een prelude te zijn op een tentoonstelling die vanaf begin april te zien zal zijn in En Frente Arte in het Spaanse Ronda. Dit hotel op het Iberische schiereiland werd door Filip Eyckmans, manager van de groep Deus, omgebouwd tot artistiek laboratorium annex multifunctioneel complex met opnamestudio, expositieruimte en gasthuis voor bezoekers. De kunstenaarstandem zal er een in-situ project, gekoppeld aan een technohappening realiseren, die inspeelt op wat D.D. Trans omschrijft als het bijna mythische karakter van het hotel, een plaats die door overenthousiaste perslui wel eens vergeleken wordt met het legendarische Chelsea Hotel. Tot 19 maart is het duo nog te gast in Galerie Declerq in Knokke, een open tentoonstellingsruimte die door de voormalige galeriehouder Joost Declerq ter beschikking wordt gesteld van kunstenaars die komen aanzetten met een interessant projectvoorstel, en werd omgeturnd tot een soort kunstige discotheek. Op de openingsavond werden de drankjes geserveerd door een aantal diensters uitgerust met een mouseman, een omgekeerde walkman die bestaat uit een Mickey Mouse-diadeem uitgerust met luidsprekers. De installatie wordt gedomineerd door een aantal concentrische cirkels in keukenpapier, getransformeerde dagelijkse dingen afkomstig uit de lokale supermarkt zoals de maker ze zelf omschrijft. De ruimte baadt in een blauwig fluorescent licht en uit een aantal boxen weerklinken de klankmontages van Mo Becha. Beide kunstenaars willen hun zoektocht naar een samenlevingsmodel dat beeldende kunst met hedendaagse muziek verzoent ook in de toekomst voortzetten. Van jongsaf aan was ik geïntrigeerd door platenhoezen die gebaseerd waren op een ontwerp van plastisch kunstenaars, weet D.D. Trans. Zo ontwierp Robert Mapplethorpe een hoes voor Patti Smith en deed Mike Kelley meer recent hetzelfde voor de band Sonic Youth. Met ons huidig project proberen wij er op een andere manier voor te zorgen dat jongeren die interesse hebben voor muziek in contact komen met actuele kunst. We richten ons dan ook niet specifiek op het reguliere galeriepubliek, maar op een veel bredere doelgroep, en proberen een wisselwerking op te starten tussen de popmuziekbranche en de kunstscène.Sound-Check, tot 19 maart in Galerie Declerq, Leopoldlaan 52, 8300 Knokke, op zaterdag en zondag van 15 tot 18 u. De tentoonstelling in En Frente Arte ( Calle Real 40, Ronda) opent op 7 april en loopt tot 30 april. Inlichtingen: tel. 051/40.53.56. Samenstelling: Ann DEMEESTER