Advertentie
Advertentie

Brugse antiekbeurs afgelast

Brugse antiekbeurs afgelast In tegenstelling met de veilinghuizen, die uitstekende zaken doen, beleven sommige antiquairs lastige tijden. Gil Tuteleers, de organisator van de antiekbeurs die jaarlijks op het einde van oktober in de Hallen van Brugge plaatsheeft, laat weten dat de beurs dit jaar afgelast wordt. 'De kunst- en antiekbeurs die ik onlangs in Knokke organiseerde', zegt Tuteleers, 'kende 40 procent meer bezoekers dan vorig jaar, in het totaal zo'n 10.000, maar daarom was de omzet niet groter. Ik heb de indruk dat veel antiekhandelaren kampen met financiele problemen. Door de economische laagconjunctuur houden de liefhebbers van antiek hun portemonnee dicht. Wellicht beschikken zij op dit ogenblik over onvoldoende liquide middelen. Er zijn in elk geval weinig kooplustigen. Het aanbod van antiek is duidelijk groter dan de vraag. Dat heeft tot gevolg dat ook de mogelijke exposanten op een antiekbeurs wel uitkijken vooraleer zij zich engageren. De deelname aan een beurs kost geld. Om toekomstige beurzen niet in gevaar te brengen, beslisten wij dit jaar geen antiekbeurs in Brugge te organiseren.' Het profiel van de antiekhandel verandert inderdaad snel. Het is vooral de algemene antiquair die klappen krijgt. Gespecialiseerde antiquairs hebben minder te klagen over de laagconjunctuur. Het koperspubliek weet duidelijk wat het wil, het verwacht van de antiquair precieze antwoorden op precieze vragen over de aangeboden stukken. Het geven van correcte kunsthistorische informatie is een essentieel deel van de antiekhandel geworden. Maar zoals bij de veilingen gaan topstukken bij de antiquairs wel vlot van de hand. Naar stukken van mindere kwaliteit, en zelfs naar de middenmoot, is er veel minder vraag. Bij antiekliefhebbers en verzamelaars van specifieke objecten is ook een zekere vermoeidheid opgetreden. In Belgie zouden ook te veel antiekbeurzen georganiseerd worden. Europese meubels en kunstobjecten Tijdens de meubelveiling van 24 september bij Christie's in Amsterdam wordt een Nederlandse priveverzameling van Europese meubelen en kunstobjecten met een Renaissance-karakter geveild. De verzameling werd samengesteld rond1900, en bestaat uit 105 kavels van 16de - en 17de-eeuwse antieke beelden, meubels, spiegels, kandelaren en een uitgebreide verzameling antieke vijzels. Er worden ook liefst 90 antieke klokken aangeboden, een gevarieerd gamma van staande klokken tot Lodewijk XV consoleklokken, waaronder een schitterend 18de-eeuws exemplaar, gefineerd met schildpad en met bronzen monturen. Het stuk wordt geschat op 10.000 tot 15.000 euro. Op de veiling is er ook een witmarmeren beeld uit 1870 van de hand van de Italiaanse kunstenaar Francesco Barzaghi. Het beeld stelt de bosnimf Silvia voor, de moeder van Romulus en Remus. Samen met de originele witmarmeren en draaibare sokkel meet het beeld ruim twee meter. Het wordt geschat op 25.000 tot 35.000 euro.