BRUSSEL - De Kamer voor Handel en Nijverheid van Brussel (KHNB) richt

een virtueel handelsplatform op. Daarmee is de kamer niet enkel meer een reëel zakennetwerk, maar nu ook een digitale ontmoetingsplaats voor bedrijven. Op die marktplaats kunnen kopers en leveranciers elkaar ontmoeten via een systeem van offerteaanvragen. Die dienst wordt aangeboden in samenwerking met de Belgische onderneming Bobex. Door haar verschillende acties streeft de KHNB ernaar om de ondernemers advies te geven en hun belangen te verdedigen. De nieuwe marktplaats van de KHNB past in die continue inspanning om de commerciële samenwerking tussen bedrijven te verbeteren, met een directe impact op hun omzet. Het nieuwe handelsplatform is toegankelijk vanop de website van de Brusselse kamer (www.khnb.be). Het zakelijke netwerk, dat beheerd wordt door Bobex, groepeert vandaag al 6.000 Belgische bedrijven.Ondernemingen en publieke administraties kunnen er gratis offerteaanvragen uitsturen, waarop leveranciers kunnen antwoorden met op maat gemaakte offertes. De bedrijven beschikken daarmee over een krachtig en efficiënt hulpmiddel om producten en diensten (zoals kantoormateriaal, computers, vertalingen, software, drukwerk, transport) in te kopen. Olivier Willocx, de directeur van de Kamer voor Handel en Nijverheid van Brussel: De KHNB-marktplaats vervolledigt uitstekend onze missie om de samenwerking tussen bedrijven te bevorderen. Dankzij dit innovatief platform kunnen wij als handelskamer extra toegevoegde waarde bieden aan de bedrijven uit de regio. Enerzijds helpen wij inkopers om op een eenvoudige manier aanvragen uit te sturen en transacties te sluiten met toeleveranciers, en anderzijds bieden wij leveranciers een toegang tot nieuwe markten en klanten. Dit virtuele handelsplatform bevestigt ook onze ambitie om op Europees niveau een referentie te worden op het vlak van zakelijke netwerkplatformen. De KHNB is de eerste Belgische kamer - en waarschijnlijk één van de eerste Europese kamers - om dit werkmiddel aan te bieden. Wij zijn nu ook van plan om de andere kamers van koophandel te motiveren hun websites te dynamiseren door het opstarten van soortgelijke digitale handelsnetwerken. Deze samenwerking bevestigt trouwens ons geloof dat het internet in de eerste plaats een lokaal werkinstrument is, veeleer dan een globaal distributiekanaal.