Advertentie
Advertentie

Brusselse hotels houden gelijke tred met Europa

De Brusselse hotelmarkt, die traditioneel achter loopt op de rest van de Europa, slaagde er dit jaar in gelijke tred te houden met de andere Europese hotelmarkten. Tijdens de eerste zes maanden van het jaar tekende de Brusselse hotelmarkt een stijging van de opbrengst per kamer met gemiddeld 19 procent op. Dat blijkt uit een studie van vastgoedspecialist Jones Lang LaSalle Hotels Europe.De forse groei was het resultaat van de stijging van de gemiddelde hotelkamerprijs die in het eerste halfjaar met 15,7 procent de hoogte inging tot 3.312 frank, schrijft JLL Hotels. Volgens de vastgoedspecialist draaien de hotels in de stad tijdens de drukke midweekperiode op volle of bijna volle capaciteit. Daardoor kunnen de hoteliers de prijzen verhogen. De geringe beschikbaarheid heeft tot gevolg dat zakenreizigers zich soms gedwongen zien s avonds naar huis terug te keren of naar een andere bestemming uit te kijken.Het Brusselse hotelaanbod is de jongste jaren nauwelijks gegroeid. Daartegenover staat dat wegens het toenemend belang van de stad in de Europese Unie, de vraag sterk is gestegen. JLL Hotels meent dat de nieuwe hotels die op de markt zijn gekomen, het Golden Tulip Hotel met 234 kamers aan de luchthaven en het nieuwe Marriott (218 kamers) in het stadscentrum, geen remmende invloed zullen hebben op de groei die de markt kenmerkt.Volgens de vastgoedspecialist zijn er voor de hoteliers mogelijkheden te over om in de nabije toekomst de gemiddelde prijzen in de stad verder te laten stijgen. De vraag vanuit de zakenwereld kan immers niet adequaat worden beantwoord. Bovendien zal Brussel als zakenbestemming en als internationale ontmoetingsplaats zeer waarschijnlijk nog aan belang winnen. Dat heeft alles te maken met de mogelijke uitbreiding van de EU en de aanwezigheid van talloze Europese instellingen. Een lichte stijging van de kamerbezetting mag bovendien worden verwacht omdat er nog enige groeicapaciteit voorhanden is tijdens de weekends en de eerste dagen van de week. Dat zijn de periodes met een traditioneel lage bezetting. Op de investeringsmarkt presteerde Brussel maar matig. Toch werden enkele opmerkelijke transacties genoteerd. Begin dit jaar kocht RF Hotels het Hotel Amigo nabij de Brusselse Grote markt. Sol Melia verwierf een belang van 50 procent in het Clubhouse Hotel in Brussel. Onlangs kocht Concorde Hotels het Montgomery Hotel over via een 100-procentovername van de aandelen van een Luxemburgse holding.Jones Lang LaSalle meent dat heel wat ruimte voorhanden is om tot een meer intensieve beleggingsmarkt te komen. Veel hotels in de stad hebben nood aan investeringen. Zij bieden goede investeringskansen in een markt die gekenmerkt wordt door een snelle groei van de kasstroom. Ondanks deze vaststelling verwacht JLL niet dat de opleving van de hotelinvesteringsmarkt in Brussel ook werkelijk zal plaatsvinden.Jones Lang LaSalle Hotels telt 18 eigen vestigingen en opereert voorts via het wereldwijde netwerk van 6.000 specialisten op ruim 100 kernmarkten in 35 landen. Tijdens de voorbije twee jaar stond de afdeling in voor de verkoop van 17.027 hotelkamers met een waarde van 2,2 miljard dollar in 75 steden. Daarnaast verstrekte de afdeling advies omtrent 200.036 kamers in 278 steden voor een waarde van 29,8 miljard dollar. De diensten die de afdeling aanbiedt, omvatten transacties, fusies & overnames, financieel advies, kapitaalverhogingen, taxatie & schatting, activabeheer, strategische planning, evaluatie & selectie van beheerders en industriële research. WB