Business-to-Businessaward voor KPN Orange

De derde VBO Business-to-Business Communication Award werd dinsdag uitgereikt aan KPN Orange. Het telecombedrijf sleepte de hoogste onderscheiding, de gouden award, in de wacht voor de campagne Mobile Office, ontwikkeld door reclamebureau VVL/BBDO. Zilver en brons gingen respectievelijk naar concurrent Mobistar en naar Barco Graphics. De organisatoren willen met de Award-uitreiking beklemtonen dat niet alleen bedrijven die actief zijn op de consumentenmarkt reclame moeten maken. Ook wie andere bedrijven tot klant heeft moet zijn troeven in de verf zetten.Het is de derde keer dat de organisatoren, het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en de Stichting Marketing, deze competitie op het getouw zetten. Business-to-business-communicatie is volgens het VBO in volle opmars. Als spreekbuis van de ondernemingen wil het VBO dan ook de katalysator zijn van een trend die in het buitenland al langer opgang maakt, zei gedelegeerd bestuurder Tony Vandeputte dinsdag op de prijsuitreiking. Dit jaar sleepte telecombedrijf KPN Orange de VBO Business-to-Business Communication Gold Award in de wacht. De veertienkoppige jury vond dat de campagne Mobile Office, waarin het begrip High Speed Data gelanceerd wordt, het best beantwoordde aan de criteria. Orange legde in de campagne, waarin het bedrijf zichzelf voorstelt als een innovatieve business partner voor mobiele communicatie, de klemtoon op de menselijke voordelen in plaats van op het technisch product. Volgens de jury slaagde de campagne er als beste in verschillende communicatiemiddelen te integreren. De door het reclamebureau VVL/BBDO ontwikkelde campagne excelleerde bovendien in creativiteit, originaliteit en conceptuele relevantie.In de genomineerdenlijst doken dit jaar overigens opvallend veel telecombedrijven op. Naast KPN Orange stonden ook KPN Belgium, Telenet, Cable&Wireless en Mobistar op de shortlist van de jury. Mobistar ging uiteindelijk als tweede telecombedrijf met een award naar huis. De operator kreeg zilver voor wat de voorzitter van de jury als een campagne met een geniaal concept bestempelde.DrukkerijOok de drukkerijbranche was dit jaar goed vertegenwoordigd. Vier bedrijven stelden campagnes voor die ontwikkeld werden naar aanleiding van de vierjaarlijkse Drupa-beurs in Düsseldorf. Onder hen kaapte Barco Graphics uiteindelijk de bronzen award weg. De campagne, ontwikkeld door Marké, had een dubbel doel. Enerzijds moest ze klanten naar de beursstand lokken. Anderzijds moest ze het bedrijfsimago bijsturen. Volgens de voorzitter van de jury slaagde het bedrijf er goed in diverse communicatiemiddelen te integreren. Er werden advertenties geplaatst in gespecialiseerde magazines, maar er werd ook langs de website gecommuniceerd.Opmerkelijk vond de jury de internationale direct marketing actie, waarbij mailings naar verschillende doelgroepen in hun eigen taal werden verstuurd. Barco Graphics haalde naar eigen zeggen tijdens de beurs voor 500 miljoen frank orders binnen en stelde vast dat 40 procent van de bezoekers nieuwe prospects waren. KVV