Advertentie
Advertentie

Campagne 'Vlaanderen ondernemend land' wil pessimisme breken

BRUSSEL (tijd) - Met de campagne 'Vlaanderen ondernemend land' wil minister van Economie Eric van Rompuy de komende weken en maanden trachten het pessimisme bij de bevolking te doorbreken en de conjunctuurherleving een extra duwtje te geven. De campagne, die bestaat uit advertenties in kranten, het 'Schumpeter-project' aan de universiteiten en een brochure voor bedrijven, wijst ook op de noodzaak van de oprichting van nieuwe bedrijven om de economie te doen groeien.Enquêtes wijzen uit dat de Vlamingen nogal somber tegen de toekomst aankijken en pessimistisch zijn over de economische toestand. Dat pessimisme, zei Van Rompuy woensdag op een persconferentie over zijn campagne, stemt niet overeen met enkele economische gegevens. De groei in Vlaanderen zal dit jaar uitkomen op 2,5 tot 3 procent, net als in Nederland. Vorig jaar kwamen er netto 20.000 banen bij en daalde de werkloosheid - als men geen rekening houdt met het wegdefiniëren van de oudere werklozen - met bijna 8 procent. Volgens de gestandaardiseerde Eurostat-criteria bedraagt de werkloosheidsgraad in Vlaanderen 5,8 procent, tegenover 7,5 procent in Nederland.