Advertentie
Advertentie

Carrefour: internationale distributie

Mede dankzij fusies en overnames is Carrefour uitgegroeid tot de op een na grootste distributiegroep van voedingswaren in de wereld na Wal-Mart, maar voor Ahold. De groep exploiteert 9.000 warenhuizen gaande van buurtwinkels tot hypermarkten in 30 landen. De groep telt 383.000 medewerkers en de omzet van 69,5 miljard euro wordt voor 51 procent buiten Frankrijk behaald, namelijk 32 procent in de rest van Europa, 12 procent in Zuid-Amerika en 7 procent in Azië. Spijtig genoeg is het buitenland niet zo rendabel als Frankrijk en is Carrefour gevoelig voor de crisis die sommige landen zoals Argentinië treft. Van de exploitatiewinst komt 67 procent uit Frankrijk, terwijl de rest van Europa ondanks problemen in België, Italië en Spanje 26 procent bijdraagt. Zuid-Amerika levert slechts 2 procent en Azië 5 procent.De belangrijkste winkelformule blijft de hypermarkt, die 59 procent van de groepsomzet voor haar rekening neemt. Bij Carrefour heeft een hypermarkt een oppervlakte van 5.000 m2 tot 20.000 m2 en biedt ze 80.000 voedings- en niet-voedingsproducten aan. Er is steeds een grote gratis parking aanwezig. Omdat de hypermarkten het vlaggenschip van de groep vormen, dragen ze in alle landen de naam Carrefour. Bij overname zoals bij GB worden de hypermarkten zo vlug mogelijk omgedoopt naar Carrefour en het productgamma op het Carrefour-assortiment afgestemd ondanks het risico in het begin het cliënteel te ontgrieven dat plotseling een heleboel bekende merken niet meer terugvindt. Carrefour bezit 731 hypermarkten in 28 landen.De supermarkten vormen met 20 procent van de omzet de tweede groep. Supermarkten hebben een oppervlakte van 1.000 à 2.000 m2 en bieden 10.000 producten aan. Omdat supermarkten een veeleer lokaal karakter hebben worden verschillende namen (Champion, Norte, GB) gebruikt, die meestal de namen van overgenomen bedrijven zijn. Carrefour baat 2.301 supermarkten in negen landen in Europa en Zuid-Amerika uit. De maxidiscounts (7 procent van de omzet) zijn kleinere winkels met een oppervlakte van 300 à 800 m2 die een beperkt assortiment voedingswaren, grotendeels onder huismerk, tegen lage prijzen aanbieden. Op het ogenblik zijn er 3.754 maxidiscounts in zeven Europese landen. Ten slotte bezit de groep nog een heleboel kleinere formules zoals buurtwinkels (GB express, Contact GB, Shopi), cash and carry (Promocash, Punt.cash), leveringen aan de horeca en e-commerce. Deze formules realiseren 14 procent van de omzet, maar worden waarschijnlijk beter gestroomlijnd.Carrefour streeft een reputatie van lage prijzen na. In landen waar de groep bij de overgenomen bedrijven deze positie niet had, probeert ze door een agressieve prijszetting en marketing dit imago te bereiken, zelfs als dat op korte termijn ten koste gaat van de rendabiliteit. Als internationale groep is Carrefour gevoelig voor de economische toestand in de verschillende landen, de valutapariteiten. Maar de omvang van de groep maakt het mogelijk steeds betere inkoopprijzen bij de leveranciers te bedingen. In het kader van de globalisering worden de merken steeds mondialer, hetgeen internationale groepen als Carrefour ten goede komt. Ondanks de moeilijkheden waarmee de onderneming in sommige landen, om Argentinië niet te noemen, wordt geconfronteerd en de zware inspanningen die nodig zijn om de overgenomen bedrijven in de goede richting te leiden, is Carrefour de lieveling van de internationale beleggers. Een internationale portefeuille zonder Carrefour is bijna ondenkbaar. Toch moet Carrefour bewijzen dat het in staat is de volgende jaren een verdere winstgroei te realiseren. ES