Advertentie
Advertentie

Carrefour: vroege internationalisering

(tijd) - Toen Carrefour medio jaren zeventig over de eigen Franse staatsgrenzen heen ging investeren, was het de eerste warenhuisketen die zich daaraan waagde. Nu, 25 jaar later, zit de distributiesector in een stroomversnelling en profiteert de groep van haar ervaring om een doortastende expansiepolitiek te voeren. Het samengaan met Promodès bevestigt de groep als sterke internationale speler en maakt Carrefour sterk genoeg om mindere resultaten op afzonderlijke markten op te vangen. De groep realiseerde vorig jaar een nettowinst van 27,4 miljard euro tegenover 25,8 miljard euro in 1997.De vroege drang naar internationale expansie legde de Franse ondernemers geen windeieren, want in Spanje, Argentinië, en Brazilië is Carrefour intussen sterk aanwezig. Toen in het begin van de jaren negentig een explosie in de internationalisering op gang kwam, had Carrefour daar al de gegeerde knowhow voor in huis. Samen met Taiwan en de thuismarkt zijn de eerste buitenlandse bakens van weleer nog steeds de landen waar Carrefour het sterkst staat.