Advertentie
Advertentie

Casa Europea

Voor de negende keer heeft de beurs Casa Europea plaats, een initiatief van de NV Bouwen en Wonen. In het Antwerpse Bouwcentrum tonen zon vijftig zelfstandige ontwerpers, meestal Belgen, het nieuwste op het gebied van hedendaagse vormgeving. De beurs, georganiseerd door Veerle de Clerck, toont designobjecten, juwelen, keramiek, meubilair, wandtextiel, tapijten en verlichting.Op de designbeurs is de Brusselse ontwerper Luc Vincent (1952) de eregast. Vincent heeft een tijd gewerkt bij grote architecten als Ricardo Bofill en Jean Nouvel, waardoor hij diverse projecten in het buitenland heeft kunnen realiseren. Hij heeft ook ontworpen voor Cassina, Light, Habitat, Durlet, Alessi en Cartier. Vandaag is Luc Vincent art director bij Bulo, hij ontwerpt voor Hallifax, Modular en Obumex. In zijn stand op Casa Europea toont hij onder meer de nieuwe versie van de door hem ontworpen bureaustoel Pub & Club voor Bulo, en de nieuwe verlichtingsarmatuur 1m80 voor Modular. Bij de nieuwe deelnemers aan de designbeurs zijn er opvallend veel vrouwen. Onder hen vallen Karin Carmeliet met juwelen, Anita Nevens met meubelen, Nele de Block met textiel en Jeaninne Vriens met keramiek speciaal op. Verder zijn ook het Italiaanse designerscollectief Supra Design, en de Franse ontwerpers Stéphane Landureau en Joël Faivre-Chalon vertegenwoordigd. De Dienst Vormgeving van het Vizo, het Vlaams Instituut voor het Zelfstandig Ondernemen, en het Huis voor Kunst-en Restauratieambacht tonen werk van hun leden. Bouwcentrum, Jan Van Rijswijcklaan 191, 2020 Antwerpen. Tot zondag 24 februari. Open op zaterdag en zondag van 10 tot 18 uur, op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 14 tot 19 uur, op vrijdag van 14 tot 22 uur. Toegang 6 euro. Inlichtingen: tel.: 03/237.28.90. Het verlangenIn Lier gaat in de Voorkamer een merkwaardig kunstenaarsinitiatief van start onder de titel Het verlangen off the record. Michel van Grieken organiseert er een artistiek onderzoek naar de geschreven codes van de heersende kunstopvattingen en kunstkritiek. Hij zegt daarover: Spraak en taal zijn verwarring, maar tegelijkertijd zijn ze de uitdrukking van ons verlangen om anderen te begrijpen. Als onderdeel van het project nodigt Van Grieken een aantal kunstenaars uit, die een gedeelte van een wand, waarop schilderslinnen bevestigd is, kunnen gebruiken voor een persoonlijke ingreep of voor een kleine presentatie van vroeger werk. Deze betekende wand wordt daarna getoetst aan teksten uit recensies en andere kunstzinnige mededelingen. Het ligt in de bedoeling te onderzoeken in welke mate tekst en beeld overeenkomsten vertonen. Het project wil ook een aanzet geven tot het (her)definieren van de relatie tussen de bezoekers en de deelnemende kunstenaars. Een ander luik van het experiment bestaat uit het audiowerk dat Het verlangen genoemd wordt, waarin de stemmen van Antje de Boeck en Dimitri Duquenoy te horen zijn. Dankzij het gebruik van luidsprekers kan men op straat meeluisteren.Voorkamer, Bril 14, 2500 Lier. Van 23 februari tot 23 maart. Open op donderdag en vrijdag van 14.30 tot 18 uur. Inlichtingen: http://go.to/voorkamerAlles op papierGalerij J. Bastien-Art in Brussel brengt een tentoonstelling van werken op papier van diverse kunstenaars uit de l9de en 20ste eeuw. De werken worden aangeboden tegen heel redelijke prijzen, van 50 tot 1500 euro. Papier geeft kunstenaars de vrijheid om tal van technieken aan te wenden: o.m. potlood, pastel, houtskool en roodkrijt. Zo heeft Georges Lemmen tal van studies en schetsen uitgevoerd die, hoewel in grote mate afgewerkt, toch niet meer zijn dan ontwerpen voor een schilderij. Werken op papier hebben ook een heel eigen karakter. De poedertextuur die kleurpotloden op het papier achterlaten, verlenen de werken van bijvoorbeeld Pierre Bayard en van Boas een tedere uitstraling. Jules Lismonde dan weer gaf de voorkeur aan de droge soberheid van houtskool, waarmee hij onvermoeibaar elk wit blad in vakken verdeelde. Bij kunstenaars zoals Pierre Caille of Gaston Chaissac moest de inkttekening zonder aarzeling worden neergezet. Zij verstonden de kunst om hun onderwerp in enkele handbewegingen te synthetiseren. Serge Vandercam of Englebert van Anderlecht daarentegen lieten de inkt rijkelijk over het papier vloeien.Bepaalde schilders werken of werkten altijd liever op papier dan op doek. Zo waren Leopold Plomteux en Arthur Grosemans adepten van de gouachetechniek, die hun werken een fluweelachtig karakter verleende. De techniek van het aquarelleren wist ook Serge Creux te inspireren, wegens de spontaniteit eraan verbonden. Papier biedt ook de mogelijkheid een gemengde techniek toe te passen, met inbegrip van de collage. Een kunstenaar als Henri Heerbrant leek papier te beschouwen als een laboratorium. Menige beroemde kunstenaar heeft zich gewijd aan de ets of de lithografie. Armand Rassefosse bestudeerde, op advies van Félicien Rops, de verschillende uitwerkingen van de zachte vernisgravure en de gravure met de droge naald. De tentoonstelling brengt verder werk van Willy Finch, Paul Delvaux en vele anderen. Samen zijn er zon dertig kunstenaars vertegenwoordigd.Galerie J. Bastien-Art, Magdalenasteenweg 61,1000 Brussel. Tel.: 02/513.25.63. Van 20 februari tot 21 april. Open van dinsdag tot zaterdag van 11 tot 18.30 uur, op zondag van 11 tot 13 uur.Samenstelling: Bert POPELIER