Advertentie

Chagall in Zuid-Frankrijk

De Brusselse galerie Pascal Polar brengt een twintigtal schilderijen van de Frans-Russische schilder Marc Chagall (1887-1985). De meeste van de geëxposeerde werken werden nooit voorheen publiek getoond. Het gaat om schilderijen die Chagall maakte tijdens zijn verblijf in Zuid-Frankrijk, vanaf het begin van de jaren vijftig, tot aan zijn overlijden in Saint-Paul de Vence in 1985. Enkele werken dateren van vroeger, toen Chagall in de VS verbleef, met name Le Samovar uit 1942 en LEmigrant uit 1940-50. Eens terug van zijn tijdelijke verblijf in de VS ging Chagall in de Franse Midi wonen, waar de natuur hem inspireerde. In zijn werk verschenen tal van bloemen, zoals lelies, bougainvilleas, mimosas, rozen en jasmijnen. Samen met cypressen zouden die bloemen als het ware golven door zijn composities. Chagall maakte toen bijna aromatische schilderijen. In 1966 vestigde de kunstenaar zich definitief in Sant-Paul de Vence. In zijn werk, dikwijls gemaakt in een gemengde techniek van gouache, aquarel, Oost-Indische inkt en potlood, kwam het landschap van de streek te voorschijn. Hij interpreteerde ook vaak het pittoreske dorp met zijn vestingsmuren en idyllische plekjes. De herinneringen aan Rusland uit zijn kindertijd kwamen weer boven. Er doken in de landschappen van Zuid-Frankrijk koepels van Russisch-orthodoxe kerken en joodse ambachtlui op. Kortom, Chagall, die van joodse afkomst was, schilderde de eigen realiteit, enigszins naïef, hybried, kosmopolitisch, maar in elk geval poëtisch. Behalve het werk van Chagall brengt galerie Pascal Polar op de bovenverdieping van de galerie ook werk van P. Alechinsky en van M. Desguin. Galerie Pascal Polar, Steenweg op Charleroi 108, 1060 Brussel. Tel.: 02/537.81.36. Nog tot 30 december. Open van woensdag tot en met zaterdag van 14.30 tot 19 uur. Catalogus beschikbaar.Kunstige lingerieGalerie In Situ in Aalst sluit het jaar 2000 frivool af met de tentoonstelling Undressed, met onder meer intieme kledij ontworpen door Marlies Dekkers uit Nederland. De galerie gaat er van uit dat ons lichaam te vergelijken is met een mooi versierde woning waarin genot en geluk gecultiveerd worden. In de hedendaagse cultuur ziet men ook een weerspiegeling van de lichaamscultus. Vedetten uit de popmuziek, dans, architectuur, design, mode, film, tv en lifestyle worden gelijkgesteld met klassieke kunstbeoefenaars. De creatieve disciplines vervagen. In die zin kan men in een kunstgalerie ook avant-gardistische kledij tonen, in het bijzonder lingerie. De tentoonstelling in Aalst confronteert de ontwerpen van Marlies Dekkers, zowel voor mannen als vrouwen, met de lingerie gedragen door de trouwe bezoekers van de galerie. Ondergoed wordt er opgewaardeerd tot kunst en cultuur. De lingerie-ontwerpen van Marlies Dekkers laat mannen en vrouwen de schoonheid van het eigen lichaam opnieuw ervaren. Haar nieuwe intieme collectie wordt in Aalst samen met vroegere ontwerpen geëxposeerd. Er zijn ook fraaie fotos te zien, en een video van een catwalk in Rotterdam. Het publiek wordt verder uitgenodigd de eigen lingerie ter beschikking te stellen van de tentoonstelling. Nu al brachten twintig mensen hun fraai ondergoed binnen. Hoe meer mensen er meedoen, hoe representatiever de expositie wordt, zegt galeriehouder Jan de Nijs.Galerie In Situ, Arbeidsstraat 108 - 110, 9300 Aalst. Tel.: 053/71.06.46. Tot 7 januari 2001. Open van woensdag tot en met zaterdag van 14 tot 20 uur.Finse boekdrukkunst De Koninklijke Bibliotheek in Brussel brengt in de Nassaukapel een tentoonstelling over Finland. Met boeken over de Finse natuur, literatuur, steden en kinderen worden een ander beeld van Finland geschetst dan wij meestal hebben. Finland heeft meer te bieden dan mensen die met hun rendieren door de sneeuwvelden en bossen trekken. Het land, dat net als België tweetalig is, Fins en Zweeds, heeft een heel eigen architectuur en speelt de laatste tijd een pioniersrol op het gebied van de communicatietechnologie. In het begin van de twintigste eeuw had België in Finland nogal wat invloed, vooral dan in de toegepaste kunsten. Zo introduceerde de Belgische kunstenaar Willy Finch nieuwe druktechnieken in Finland. In de Finse boekdrukkunst ging er ook een invloed uit van de Belgische art nouveau. Tijdens het interbellum zouden enkele Finse dichters en kunstenaars met woorden experimenteren, in de geest van Apollinaire en van Ostaijen. De avant-garde in de kunst en de literatuur werd toen gestimuleerd door het toonaangevende tijdschrift de Fakkeldragers. De tentoonstelling brengt vooral een overzicht van de Finse boekdrukkunst. Koninklijke Bibliotheek, Keizerslaan 4, 1000 Brussel. Tel.: 02/519.53.11.Tot 20 januari 2001. Elke dag open, behalve op zondag, van 12 tot 16.45 uur. Gratis toegang. Bont, warm en chiqueHet MIAT in Gent, het Museum voor Industriële Archeologie en Textiel, bestaat volgend jaar 25 jaar. Er loopt nu een tentoonstelling over de bontnijverheid en pelsenmakerijen onder de titel My name is Bont. Voor alle duidelijkheid: bont is een verzamelnaam voor bereide vellen van verschillende soorten dieren, en de afgeleide producten daarvan, veelal gebruikt als kledingstukken. Bont is zowat het oudste kledingstuk van de mensheid. In de meest oude beschavingen werd het gedragen als bescherming tegen de koude. Bont zou in de loop der tijden een statussymbool worden. Vanaf het einde van de jaren zestig is bont het onderwerp van ethische discussies geworden. De tentoonstelling in Gent brengt die hele geschiedenis in beeld, althans vanaf de middeleeuwen tot vandaag. Zo blijkt dat in de middeleeuwen bijna iedereen s winters bont droeg, steeds met het bont aan de binnenkant. Door het overdadige gebruik werd het dragen van bont op het einde van de veertiende eeuw, begin vijftiende eeuw gereglementeerd. Bepaalde bontsoorten mochten nog alleen door bepaalde klassen gedragen worden. De verkenning van nieuwe gebieden als Siberië en Canada in de zeventiende en de achttiende eeuw speelde rechtstreeks op de vraag naar bont in. En zo ging de bontgeschiedenis verder. Uiteindelijk werden dieren op grote schaal ingevoerd en kwamen er kwekerijen. De ethische discussies en de loonkost deden de bontnijverheid in België de hals om. Het ambacht van bontbewerker wordt vandaag steeds meer in vraag gesteld. Goede vaklui, die probleemloos alle kneepjes van het vak onder de knie hebben, zijn op een hand te tellen. Maar er wordt wel op grote schaal confectiebont uit lageloonlanden ingevoerd. En er is het namaakbont. De tentoonstelling in Gent biedt heel wat stof tot nadenken.MIAT, Minnemeers 9, 9000 Gent. Tel.: 09/224.17.32. Tot 15 april 2001. Elke dag open, behalve op maandag, van 9.30 tot 17 uur. Toegang 120 frank. Er is geen catalogus uitgegeven. Wel heeft het Tijdschrift voor Industriële Cultuur een themanummer aan bont gewijd. Kostprijs 175 frank. Samenstelling: Bert POPELIER

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud