Advertentie
Advertentie

Chauffeurs tussen hamer en aambeeld

Een transporteur vertelt dat hij ooit aan een rechter, die al tientallen zaken over geknoei met een tachograaf had behandeld, moest uitleggen wat zo'n ding nu eigenlijk is. De transporteur naast hem reageert: 'Het is dat soort ambtenaar dat ook de huidige regeling voor de rijtijden heeft bedacht.' Er is haast geen wegvervoerder te vinden die deze regelgeving niet absurd vindt. De opdrachtgevers lijken weinig begrip op te brengen voor de wettelijke beperkingen en eisen leveringen op krappe termijnen. Als de vervoerders op wetsovertredingen betrapt worden, krijgen ze fikse boetes. Als ze te laat leveren, maken de verladers gebruik van hun recht op schadevergoeding. De transporteurs zitten tussen hamer en aambeeld, tussen wetgever en opdrachtgever.Hoe lang mag een chauffeur rijden? Hier volgt een vereenvoudigde weergave van de reglementering. Vooreerst mag hij slechts 4,5 uur aan een stuk rijden. Hij hoort dan een pauze van 45 minuten te nemen, die hij ook mag opdelen in onderbrekingen van minimum een kwartier. Staan wachten in een file of tien minuten stoppen om te tanken of om een kleine levering te doen, telt niet mee als pauze. Over een hele dag mag hij in principe niet meer dan negen uur rijden, al zijn twee werkdagen van tien uur op een week van zes werkdagen wel toegestaan. Over twee weken gespreid mag hij echter niet meer dan negentig uur achter het stuur zitten.