Christ'l Joris,

Christ'l Joris, de voorzitter van het verlichtingsbedrijf Etaplighting, over de Belgische industrie 'Je hoort veel over de industrie als motor van de Belgische economie. Wij zijn daar volledig van overtuigd en vinden het belangrijk om hier te kunnen blijven. In dat opzicht zijn wij niet echt tegendraads maar wel optimistisch. Maar de gebeurtenissen bij Ford Genk hebben weer eens duidelijk gemaakt dat wij dringend moeten nadenken over hoe we omgaan met de rijkdom die we hebben. Ooit zei Karel Vinck in een speech: hoe kun je denken dat alles hetzelfde blijft, als er buiten de grenzen veel meer jongeren met veel meer ambitie hetzelfde willen doen tegen een lagere prijs? Dat is de realiteit die ik ook ken uit mijn ervaring met ontwikkelingslanden. Als je in Azie komt en je ziet al die jonge mensen met al die ambitie... Wij gaan toch niet de illusie hebben dat alles blijft zoals het is?' Trends Ger Vos, de directeur van InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster, over de voedingssector 'Vraag het burgers en ze zeggen massaal dat ze een schoon milieu en diervriendelijke productie buitengewoon belangrijk vinden en dat ze daar best meer voor willen betalen. Maar staan ze als consument in de winkel dan kopen ze bij voorkeur het goedkoopste, intensief geproduceerde stukje varkensvlees. Een lastig dilemma, zo lijkt het. Maar is dat nu zo? We leven met z'n allen in een verleidingseconomie. We worden voortdurend verleid om van alles te kopen tegen niet strikt noodzakelijk de laagste prijs. Dat geldt overigens ook voor een deel van de voedingsmarkt, maar kennelijk niet voor bijvoorbeeld het varkensvlees. Hoe kan dat? Dat roept de vraag op wat nu precies het probleem is: is dat de consument die niet wil betalen of is dat het product? Naar mijn smaak gaat het om het laatste. De sector slaagt er onvoldoende in om een meerwaarde te creeren, die interessant is voor de bovenkant van de markt en ze weet die meerwaarde, voor zover die er nu al is, onvoldoende sterk in de markt te zetten.' Het Financieele Dagblad Michael O'Leary, de topman van Ryanair, over budgetmaatschap-pijen 'In 2001 was Brussels Charleroi een ongebruikte, lege luchthaven. In amper twee jaar tijd steeg het aantal Ryanair-passagiers van nul tot meer dan twee miljoen. Het is enkel door dit succes dat concurrenten als Brussels International Airport nu aan de Commissie vragen om actie te ondernemen die de groei van Ryanair zal inperken, de concurrentie zal beperken en de luchtvaarttarieven zal laten stijgen. (...) De Europese integratie en de vrije beweging van mensen hangt af van budgetmaatschappijen. Luchtvervoer mag niet voorbehouden zijn aan de rijken. Maar als de Europese Commissie Ryanair veroordeelt zal dit onvermijdelijk het gevolg zijn.' Financial Times