Chubb verkooptdeel van kunstverzekeringen aan Brits Hiscox

(tijd) - Chubb Insurance Europe laat een deel van zijn activiteiten over aan de Britse verzekeringsgroep Hiscox. Het gaat om de verzekeringen voor inboedel en kunstvoorwerpen die minder dan 10.000 euro premie per polis aan inkomsten opleveren. De polissen die meer dan 10.000 premie-inkomsten vertegenwoordigen, houdt Chubb zelf in portefeuille. In Belgie komen zo'n 2.500 clienten van Chubb bij Hiscox terecht. De Amerikaanse verzekeringsgroep Chubb is in ons land actief als nicheverzekeraar, met onder meer gespecialiseerde aansprakelijkheidsverzekeringen voor ondernemingen en verzekeringen voor een vermogende clientele. Chubb kondigde onlangs afslankingsmaatregelen aan voor zijn Belgische activiteiten. Hierbij zouden 57 van de 66 jobs worden geschrapt. De sociale onderhandelingen hierover zijn nog altijd aan de gang. De verkoop van de portefeuille woon- en kunstverzekeringen voor een vermogende clientele aan Hiscox past ook in de afslankingsplannen. 'De sanering gebeurt op Europees niveau. Ook de portefeuilles woon- en kunstverzekeringen in Spanje, Frankrijk, Nederland en Duitsland gaan naar Hiscox', verduidelijkt Dirk Clement, branch manager van Chubb in Belgie. Hiscox is sinds 2001 aanwezig in Belgie met polissen voor kunstcollecties. Het is dan ook een concurrent van Chubb op dit gebied. Hoeveel Hiscox betaalt voor de overname van de verzekeringspolissen, werd niet bekendgemaakt. Vorig jaar stelde Hiscox dat het zo'n 200 kunstverzekeringen op zak had in Belgie. Dankzij de overname van Chubb komen er zo'n 2.5OO polissen bij, waardoor de verzekeraar zijn positie aanzienlijk versterkt. Niettemin blijven Fortis AG en Axa Art hier de voornaamste spelers op de Belgische markt. SaS