Cinema Select
Black Hawk DownRidley Scott heeft al uitgebreid de kritiek mogen slikken dat zijn oorlogsdrama Black Hawk Down pure propaganda voor het Amerikaanse leger zou zijn. Maar wie even een stapje terug doet, moet constateren dat die kritiek nergens op slaat. Toegegeven, Scott laat zien hoe de Amerikaanse paras elkaar door dik en dun blijven steunen (No one gets left behind is dan ook hun motto), maar hij doet het zonder het vaandelgezwaai dat pakweg Saving Private Ryan op den duur onverteerbaar maakte. Het gevoel waarmee je na Black Hawk Down blijft zitten, is dat oorlog een overrompelende, gruwelijke en onmenselijke ervaring moet zijn. En als de kogels je eenmaal om de oren fluiten, gaat elke politieke of ideologische context overboord.The Fellowship of the RingHet leek op het eerste gezicht een onoverkomelijke hindernis waar Peter Jackson voor stond toen hij het in zijn hoofd haalde om The Lord of the Rings te verfilmen, maar met de hulp van de poen van Hollywoodstudio New Line bewijst de Nieuw-Zeelandse cineast dat hij de ideale figuur was om Tolkiens Midden-Aarde op het scherm te brengen. Jackson distilleert niet alleen het essentiële uit de overdadig gedetailleerde boeken, hij giet het ook in een indrukwekkende staaltje cinema. Voor alle duidelijkheid: The Fellowship of the Ring is pas het eerste van een geplande (en al gefilmde) trilogie.Laissez-passerDe Franse cineast Bertrand Tavernier is een overtuigde filmfan en kenner, dat weten we al langer. In Laissez-passer zet hij die passie voor het eerst ook letterlijk om in een film. Hij baseerde zich op de talrijke gesprekken die hij had met de bekende scenarist Jean Aurenche en met de vergeten filmmaker Jean Devaivre om een zwierige schets te maken van de Franse filmindustrie tijdens de Bezetting. Aurenche en Devaivre zijn de hoofdpersonages, maar het is Tavernier vooral te doen om de tijdsgeest, de manier waarop artiesten verzet pleegden tegen de Duitsers.Mulholland DriveTwee vrouwen zoeken zich een weg doorheen de onderbuik van Hollywood. De ene is pas aangekomen in de glitterstad en wil een ster worden, de andere is het geheugen kwijt geraakt na een bizar ongeval. Mulholland Drive bleek te gewaagd voor de Amerikaanse zender ABC en werd dus niet de tv-serie die David Lynch gepland had. Met de hulp van Frans geld bouwde Lynch de proefaflevering dan maar om tot een avondvullende film en kreeg er prompt de Palm voor beste regie voor in Cannes. Volkomen terecht, al kun je je niet van de indruk ontdoen dat de regisseur hier en daar in herhaling valt. Dat u uw logica maar beter op zak steekt, weet u waarschijnlijk ook al.The NavigatorsKen Loach had nog iets goed te maken na zijn pijnlijk karikaturale Bread and Roses, en dat wist hij blijkbaar zelf ook. Hij besloot voor zijn nieuwe film een even beproefde als efficiënte strategie toe te passen: hij keerde terug naar zijn roots. Het is namelijk niet omdat New Labour tegenwoordig aan de macht is in Engeland dat alle sociale zorgen van de baan zijn. Integendeel zelfs, Loach laat zien dat Blairs overtuiging dat de vrije markt heilig is behoorlijk tragische gevolgen kan hebben. In The Navigators gaat het om spoorwegarbeiders die moeten omgaan met de privatisering van hun bedrijf en met lede ogen moeten toezien hoe de werkende mens het gelag betaalt. Sympathieke personages met een bittere boodschap.Oceans ElevenIk weet niet welke muze Steven Soderbergh gestrikt heeft, maar ze levert nu al een paar jaar fantastisch werk. En het verbluffende is dat die films allemaal zo van elkaar verschillen. Na het rauw realistische drama Traffic krijgen we nu Oceans Eleven, een vlotte commerciële misdaadkomedie over een stel dieven dat een gigantische kraak waagt in Las Vegas. De film mag dan de diepgang van een regenplas hebben, hij straalt zoveel puur filmplezier uit dat je meegesleurd moet worden. Oceans Eleven is foutloze cinema en entertainment van het allerhoogste niveau.