Advertentie
Advertentie

Citigroup: financiele wereldleider

Citigroup ontstond in 1998 door het samengaan van Citicorp en Travelers Property Casualty. Het was de periode dat bankverzekeren, het samenvoegen van een bank en een verzekeringsmaatschappij, erg in de mode was. Denken we slechts aan Fortis, ING, Allianz, enzovoort. Citigroup is een van de grootste aanbieders van financiele diensten ter wereld. De sterkte van Citigroup is de grote diversificatie van zijn activiteiten en zijn internationale inplanting. De groep bezit inderdaad 2.600 kantoren in meer dan 100 landen. Deze internationale spreiding vindt men ook terug in de spreiding van de winst. Ongeveer 62,5 procent van de winst komt uit de VS, 10 procent uit Europa/Afrika, bijna 10 procent uit Azie, 8 procent uit Mexico, 5 procent uit Latijns-Amerika. De activiteiten van Citigroup kunnen verdeeld worden in vier divisies. Vooreerst is er de divisie Global Consumer, die in 2002 55 procent van de omzet voor haar rekening nam. Deze divisie omvat de kredietkaarten, consumptieleningen en retailbanking. Niet American Express maar Citibank is de grootste uitgever van kredietkaarten. Citibank is berucht voor haar agressieve verkoopmethoden voor persoonlijke leningen, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat dit een van de belangrijkste winstbronnen van de groep is. De retailbankactiviteiten omvatten buiten de traditionele bankactiviteiten van rekeningen en spaarboekjes ook de verkoop van verzekeringen en hypotheekleningen. De op een na grootste divisie is Global Corporate & Investment Bank, goed voor 20 procent van de omzet in 2002. In normale jaren is deze afdeling goed voor 40 procent van de omzet. Deze divisie legt zich toe op makelaarsdiensten en bankactiviteiten voor grote bedrijven. Smith Barney, 5 procent van de omzet, groepeert de beursactiviteiten van Citigroup. Het is de grootste emittent van obligaties en aandelen ter wereld. De divisie Global Investment Management groepeert de levensverzekeringsactiviteiten en het vermogensbeheer. Deze afdeling was goed voor 12 procent van de omzet. Diverse activiteiten vertegenwoordigen nog 8 procent van de omzet. Teleurstelling De slechte publiciteit wegens kredieten aan het failliete Enron zijn ondertussen gestild. De kwaliteit van de kredietportefeuille lijkt er op vooruitgegaan te zijn en Citigroup is er van overtuigd dat de voorzieningen ten belope van 11.6 miljard dollar voor probleemkredieten meer dan voldoende zijn. De laatste 12 maanden schommelde de koers van Citigroup tussen 49 en 24,5 dollar. Ondertussen heeft de koers zich opnieuw hersteld tot 38 dollar. Over 2002 werd een winst behaald van 2,94 dollar tegen 2,72 in 2001. De beleggers hadden echter op 3,25 gehoopt, zodat dit een teleurstelling was. Anderzijds waren de resultaten over het eerste kwartaal 2003 beter dan verwacht, namelijk 0,79 bij een verwachting van 0,77 tegen 0,67 vorig jaar. De sterkste winststijging (+26%) werd gerealiseerd door de divisie Global Consumer. Deze prestatie was des te opvallender omdat Global Consumer al verschillende kwartalen na elkaar sterke prestaties neerzet. Bij de afdeling Global Corporate & Investment, die het in 2002 zeer slecht deed, steeg de winst met 22 procent, hetgeen de hoop wekt op een verdere stijging voor de rest van het jaar. Op het ogenblik wordt voor 2003 een winst verwacht van 3,25 en voor 2004 van 3,65. Dit betekent dat Citigroup slechts gewaardeerd wordt aan een koers-winstverhouding tussen 10 en 11, hetgeen spotgoedkoop is voor een aandeel met de kwaliteit van een Citigroup. Het brutorendement bedraagt 2,10 procent, hetgeen ook niet slecht is. Op langere termijn zou een gemiddelde winstgroei van 12 procent mogelijk moeten zijn. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat het aandeel bij de meeste Amerikaanse brokers op de kooplijst staat. ES