Clichés uit het vuistje

Röyksopp maakte met Melody A.M. een wuft debuutplaatje. Hun zorgvuldig uitgezochte beats, effecten en hoge meefluistergraad laten zich bij voorkeur consumeren op een zomerse dag. Op Pukkelpop bijvoorbeeld, waar donderdag 23 augustus het Noorse duo ongetwijfeld de zeilen van de Dancehall-tent zal laten wapperen.De kracht van de dansmuziek van Röyksopp ligt veeleer in het gevoel en het spelen op nuances dan in de originaliteit van hun muzikale structuren. Op hun zopas verschenen debuut Melody A.M. zet het duo de ondertussen ingebakken gebruiken uit de downbeatscène gewillig en succesvol naar hun hand. Pas na verschillende luisterbeurten valt het raffinement je op. Initieel klinkt het duo Torbjorn Brundtland en Svein Berge als de zoveelste groep met aspiraties in het platgelopen veld tussen triphop, house en lounge. Berge: Als we aan een track werken, willen we een gevoel zuiver oproepen. Daarvoor halen we inspiratie bij grondleggers van de elektronische pop zoals Kraftwerk maar vooral bij Satie en Francis Lai (de componist die menige film van Russ Meyer van een smeuïge geluidsband voorzag). Zulke gevoelens zijn ingegeven door de gebeurtenissen van de dag. Als het weer meezit, steken we dus gelijk een happy track ineen.ClichésRöyksopp hetgeen overigens zoveel betekent als paddestoelen roken herschikt schijnbare clichés als funky gitaarlijnen en borrelende loops voor een uitspattend thema zodanig dat ze opnieuw een frisse vorm krijgen. En daardoor valt de ongecompliceerdheid van Röyskopp te genieten, als een snack uit het vuistje maar dan voor de oren. De ventilatie van hun nummers vinden Brundtland en Berge in simpliciteit: variatie doet een thema nog steeds makkelijker binnenglijden. Met een vioolpizzicato uit de synthesizer op zich eigenlijk ook al een gedoodverfde truc of een streep saxofoon doet Röyskopp wonderen. Neem bijvoorbeeld de single Eple, een triphopnummer opgebouwd rond amper vijf noten. Toch houdt het haast onnozele thema je in de ban door de talrijke inversies en akkoordwisselingen. Ook wordt een en ander geridiculiseerd in een zodanig bedekte vorm dat het je dreigt te ontgaan. In de opener So Easy rapt Berge bijvoorbeeld over een antwoordapparaat, een typische dooddoener voor rappers. Berge: Clichés zijn erg belangrijk voor ons. Ze maken het je mogelijk met vastgeroeste waarden te spelen en er iets nieuws mee te creëren. Bovendien speelt herkenning een belangrijke rol: het omdraaien van sjablonen is effectief om humor te genereren.Kunst of afvalDe band ontstond uit de assen van Aedena Cycle, een kwartet dat zich midden jaren negentig inliet met wat toen als ambient aan de man werd gebracht. Na de verhuis van Brundtland en Berge van hun geboortestad Tromso naar Bergen, startten de twee met een nieuw project. Een eerste release verscheen bij het Noorse label Tellè waarop een storm van reactie van andere platenlabels volgde. Berge: Eigenlijk maken we muziek sinds we elf waren. Dat experimenteren op elektronica leidde naar Aedena Cycle. In die tijd werkten we erg lo-fi: we leenden apparatuur uit de winkel met de smoes ze uit te testen. Thuis blikten we dus gauw een track in waarna we het instrument terugdroegen. Onze eerste platen ontstonden allemaal zo, via Geir Jenssen (of Biosphere) raakten we aan een eerste platencontract bij Apollo. Een verhuis naar Bergen vonden wij noodzakelijk: Tromso werd al te benauwend voor ons. Op de plotse storm rond ons hadden we helemaal niet gerekend: van diverse labels kwamen telefoontjes voor een eerste album. We kozen voor het Britse Wall Of Sound omdat zij een onafhankelijke visie aan een goede promotie kunnen koppelen: de labelbaas Marc Jones heeft aspiraties het grootste label van deze eeuw te worden. Dat zei hij tenminste in een vlaag van grootheidswaanzin.Aan het debuut van Röyksopp participeren vocalisten onder wie Annily Drecker, bekend van Bel Canto, en Erlend Oye, de helft van Kings of Convenience. Donderdag 23 augustus maakt Röyksopp hun debuutconcert op Pukkelpop. De gastzangers zullen er niet bij zijn, noch hun installatie een metalen constructie van twee bij vijf meter - die het instrumentarium van de band integreert. Berge: We zullen zelf moeten zingen. Met een vocoder kan je behoorlijk wat kanten uit, het verdoezelt dat we niet kunnen zingen. Wat de installatie betreft: die is geconfisqueerd door de Noorse politie. We lieten het ding een tijd bij een vriend staan en die zette het in een park omdat hij het zicht ervan beu raakte. Een aantal dagen stond een oproep in de krant: een nogal cynische vraag of de eigenaar zijn kunst of afval wilde komen ophalen.Ive STEVENHEYDENSRöyksoppMelody A.M. is uit op Wall Of Sound en wordt verdeeld door Labels. Röyksopp concerteert donderdag 23 augustus op Pukkelpop.