Advertentie
Advertentie

Cliëntentrouw wordt pure fictie in Europese bankensector

(tijd) - De dienstverlening in het particuliere segment van de banksector zal tegen 2005 volledig op de cliënt gericht moeten zijn en de noden van de cliënt zullen het bankaanbod bepalen, niet omgekeerd. Vooral de fondsenmarkt en het pc-bankieren zullen daarvan profiteren. In Europa zal tegen 2001 jaarlijks een op elf cliënten van bank veranderen, waardoor cliëntentrouw een erg broos begrip zal worden. Dat stelt een recente studie van Reuters Business Insight (RBI). Het rapport van RBI toont aan hoe het traditioneel productaanbod in het particuliere segment de komende jaren van gedaante zal veranderen. De vertrouwde spaar- en kredietformules worden in steeds hoger tempo vervangen door nieuwsoortige bankproducten die gesofisticeerder in elkaar steken en dichter inspelen op de behoeften van de cliënt. Typevoorbeelden zijn beleggingsfondsen, levensverzekeringen, pensioenverzekeringen naast directe investeringen in aandelen en obligaties. Die zullen de komende jaren aan belang blijven winnen te nadele van de klassieke bankdeposito's.