Advertentie
Advertentie

CNN International speelt regionalisering als troef uit

BRUSSEL (tijd) - 'Volgens mij is het prematuur om met een zender als CNNfn, die 24 uur op 24 financieel nieuws brengt, naar Europa te komen', zegt Eric Clemenceau, commercieel directeur van Turner Broadcasting Systems Europe. 'Wij denken dat het veel beter is goed gerichte financiële programma's te geven op CNN International.' CNN zweert overigens meer en meer bij een televisieformaat dat is opgebouwd uit aparte programma's, terwijl de Amerikaanse nieuwszender in aanvang zijn handelsmerk maakte van een ononderbroken nieuwsstroom. 'Dat neemt echter niet weg dat we die programma's aan de kant schuiven als er breaking news is', verzekert Tony Maddox, programmadirecteur van CNN International.CNN is de zender waar iedereen op afstemt als er ergens in de wereld een groot nieuwsfeit plaats vindt. De Amerikaanse zender brak vooral door met zijn verslaggeving tijdens de Golfoorlog. De strategie van CNN bestaat er vandaag in los van die opstoten van kijklust ook publiek te trekken voor programma's rond welbepaalde thema's die op vastgestelde uren worden uitgezonden. Commercieel directeur Eric Clemenceau spreekt in dit verband van sub-branding, het creëren van een deelmerk. 'Dit is zeer interessant voor de adverteerders', zegt Clemenceau. 'Via die programma's kunnen ze immers zeer gericht naar bepaalde doelgroepen toe gaan.'