Advertentie
Advertentie

Colruyt ziet noggeen prijzenoorlog

BRUSSEL (belga) - Van een echte prijzenoorlog in de warenhuissector is nog geen sprake. Dat zegt Jean-Pierre Roelands, commercieel directeur bij Colruyt. Donderdag raakte bekend dat concurrent Delhaize de prijzen van 2.000 artikelen naar beneden haalt. Eerder was het de beurt aan Carrefour, dat meer dan honderd artikels uit het basisassortiment goedkoper maakte. Colruyt, dat in de sector steeds de goedkoopste wil zijn, nuanceert. 'De huidige afprijzingen hebben vooral betrekking op eigen merken. Vorig jaar ging het om kortingen op nationale merken', aldus Roelands. Volgens hem is dat vooral het geval bij Carrefour. 'Die keten wil haar eigen merken, die tot voor vorig jaar niet bestonden, nu bekendheid geven.' Bij Delhaize gaat het volgens de commercieel directeur om een politiek van 'een eerlijke prijs, veeleer dan om de laagste prijs'. Colruyt zelf blijft zijn politiek handhaven. 'Dagelijks bestuderen we 18.000 prijzen van onze concurrenten en passen de prijzen op ons assortiment aan', aldus Roelands. De recente prijsverlagingen hebben volgens hem geen invloed op de omzet van Colruyt. 'Integendeel, onze omzet neemt toe, net als ons marktaandeel.' De warenhuisketen wordt in thuisbasis Halle wel geconfronteerd met de concurrentie van een lokale Super GB. Die kondigt op affiches van 30 vierkante meter aan de goedkoopste te zijn, en het verschil terug te betalen mocht dat niet het geval zijn. Roelands maakt zich geen zorgen. 'We hebben al jarenlang ervaring in onze prijzenpolitiek en zullen dus ook hier de prijzen van de concurrentie scherp in de gaten houden en zo nodig ons assortiment aanpassen.'