Compacte basisopleiding BTW

Het BTW-Huis start met een compacte basisopleiding BTW in zes namiddagsessies. Het is vooral de bedoeling om de concrete handelingen, leveringen van goederen en dienstverrichtingen, vrijstellingen (douane, uitvoer, e.d.), recht op aftrek en de doorrekening van kosten inzake BTW te analyseren. In deze opleiding zal vooral aandacht besteed worden aan de basisbeginselen en toepassingen van de BTW, waarbij de diverse begrippen op een praktische manier worden verduidelijkt.Wanneer: 18 en 25 april, 2,8, 16 en 23 mei 2002 van 13u.30 tot 17u (ontvangst vanaf 13.00 u)Waar: BTW-Huis, Jozef van Elewijckstraat 103, 1853 Strombeek-BeverPrijs: 500 euro (excl. BTW) voor de hele opleiding, documentatie inbegrepen Inlichtingen: tel.: 02/261.05.55, e- mail: michele.croes@vat-house.comPrivacy van werknemer en controle door werkgeverDeze opleidingssessie omvat een volledig overzicht van de privacyproblematiek op de werkvloer, vanaf de aanwerving tot en met het ontslag. Wat kunt u vragen in een sollicitatiegesprek en wat niet? Wat kunt u als werkgever doen tegen een werknemer die websites bezoekt of e-mailberichten verstuurt die niets met het werk te maken hebben? Kunt u aspecten uit de persoonlijke levenssfeer van de werknemer hanteren als dringende reden tot ontslag? Er worden concrete oplossingen aangeboden en er wordt u ruim de tijd gelaten om vragen te stellen en discussies aan te gaan.Waar: Auditorium TIJD Academie, Posthoflei 3, 2600 AntwerpenWanneer: 25 april 2002 van 9u.30 tot 17 uurPrijs: 449 euro (excl. 21% BTW)Inlichtingen: TIJD Academie, tel.: 03/286.57.32,e-mail: academie@tijd.beMaak ondernemers van uw werknemers!Medewerkers met een afwachtende houding hebben bepaalde effecten op u als leidinggevende. Hoe kunt u hen sturen zonder hun pasklare oplossingen te geven? Door middel van een oefening, een realistische case en het laten zien van een dynamisch model wordt u duidelijk gemaakt hoe u uw medewerkers kunt doen groeien in zelfstandigheid, stap voor stap. Wanneer kiest u voor noodhulp of ontwikkelingshulp? Welke vaardigheden hebt u daarbij zelf nodig als leidinggevende? Hoe krijgt u medewerkers die het werk zelf zien, die vrij zelfstandig verder werken? Hoe krijgt u ze zover dat ze al nagedacht hebben over een mogelijke oplossing als ze een probleem komen melden? Waar: Auditorium TIJD Academie, Posthoflei 3, 2600 AntwerpenWanneer: 7 mei 2002 van 9u.30 tot 17 uurPrijs: 449 euro (excl. 21% BTW)Inlichtingen: TIJD Academie, tel.: 03/286.57.32,e-mail: academie@tijd.beSociale audit in de KMOU krijgt mogelijkheden aangeboden om uw personeelsadministratie te optimaliseren. U gaat naar huis met een lijstje van actiepunten. Er wordt niet uitgeweid over wat uw sociaal secretariaat toch al voor u doet. U krijgt geen omstandige juridische uiteenzettingen. Wel wordt er aangewezen waar de rode en de groene lichten staan. Zo kunt u controleren of u op het goede spoor zit en eventueel bijsturen.Er wordt gesteund op de ervaring van consultants die tientallen personeelsadministraties doorlichtten zowel bij KMOs als bij grote bedrijven. Vanuit deze ervaring hebben zij een lijst gemaakt van de meest voorkomende fouten. U leert als het ware van de blunders van anderen.Waar: Kempense Kamer voor Handel en Nijverheid, Kleinhoefstraat 9, Geel Wanneer: 14 mei 2002 Prijs: 260 euro (excl. BTW)Inlichtingen: Geert Vervaet, geert.vervaet@sd.be, tel.: 03/220.22.05, fax: 03/233.64.28,e-mail: sd-opleidingen@sd.be,website: www.sd.be/opleidingenMediareputatie als groeifactorEen goede reputatie moet je verdienen; ook een mediareputatie. Daar moet je consequent aan werken. De manier waarop je bedrijf door de publieke opinie, eventueel via de pers, wordt gepercipieerd, kan een groot verschil betekenen. Programma: Wat zijn de media, welke groeifactoren kunnen we onderscheiden, welke middelen zijn er om mediareputatie op te bouwen, wat zijn de doelstellingen? Gericht op ondernemers, marketeers, verkopers, inkopers, personeelschefs, pr-verantwoordelijken...Wanneer: 16 mei 2002Waar: Gebouwen van de KHNL, Official World Championship 2002 Business Center, Gouverneur Roppesingel 51, HasseltPrijs: 157 euro (excl. btw)Inlichtingen: Hilde Smets (011/56.02.25 of hsmets@khnl.be) of Sofie Olyslaegers(011/56.02.23 of solyslaegers@khnl.be)Flexibele arbeidsduur in de KMODe doelstelling van deze training is in een relatief korte tijd een praktijkgerichte basiskennis bij te brengen van de problematiek rond arbeidsorganisatie: overuren, deeltijdsen, tijdskrediet en flexibel werken. Na deze opleiding weet u wat kan en wat niet kan. U weet ook hoe u met overwerk moet omgaan zonder dat u er financieel uw broek aan scheurt. U bent vertrouwd met de administratieve verplichtingen en de sociale inspectie is niet langer meer een boeman.Waar: SD WORX Antwerpen, Brouwersvliet 2 of SD WORX Kortrijk, President Kennedypark 33Wanneer: 16 mei 2002 van 16 tot 19 uur (Antwerpen)21 mei 2002 van 13u.30 tot 16u.30 (Kortrijk)Prijs: 260 euro (+ BTW)Inlichtingen: Geert Vervaet, geert.vervaet@sd.be, tel.: 03/220.22.05, fax: 03/233.64.28,e-mail: sd-opleidingen@sd.be,website: www.sd.be/opleidingenDoelgericht salescoachenEen gesegmenteerde klantenbenadering, aangestuurd door financiële en commerciële kerncijfers, met een gedifferentieerde serviceboodschap gebracht door competente mensen is de hoeksteen voor een (h)echte klantenrelatie. In dialoog gaan met de klant, de verschillen opzoeken om van daaruit de verschillen een echte relatie met de klant gestalte te geven, biedt een substantiële meerwaarde. Te vaak worden evenwel compromissen gesloten. Net waar de spanning van de verschillen resulteert in een opener en completere relatie klant-leverancier. De coach is de facilitator om in dit spanningsveld te staan. Hij draagt bij tot de persoonlijke ontwikkeling als mens en ontwikkelt en ondersteunt de sales-competenties. Een unieke combinatie van hard skills en soft skills. Ervaringsgericht leren over de inhoudelijke en methodische opbouw van een doorleefde klantenstrategie en een slagkrachtiger coach worden van uw team.Waar: Best Western Hotel Ter Elst, Edegem (Antwerpen)Wanneer: 7, 14, 21, en 28 mei 2002 van 9u.30tot 17 uur Prijs: 1.599 euro (excl. 21% BTW)Inlichtingen: TIJD Academie, tel.: 03/286.57.32,e-mail: academie@tijd.beMaatschappelijk verantwoord ondernemenMaatschappelijk verantwoord ondernemen is een vorm van ondernemen die economische, sociale en milieugerelateerde resultaten wil optimaliseren. Het Internationaal Congres Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wil de deelnemers sensibiliseren door het belang aan te tonen van maatschappelijk verantwoord ondernemen op alle niveaus. De deelnemers vernemen van specialisten wat de leidende opvattingen terzake zijn, en hoe ze concreet aan de slag kunnen in hun organisatie. Typevoorbeelden komen zowel van KMOs als van multinationals.Waar: Katholieke Hogeschool Kempen, Campus HIK, Kleinhoefstraat 4, 2440 GeelWanneer: 24 mei 2002Prijs: 150 euro voor 1 mei; 210 euro na 1 meiInlichtingen: Myriam Appels, e-mail: myriam.appels@khk.be, fax: 014/58.48.59Customer Relation Management: efficiënt beheer van uw klantenrelatiesUw klanten zijn kostbaar voor uw bedrijf. Zij zijn uw toekomst. Bent u zeker dat u ze kent? Weet u wat zij over u denken, wat zij willen, wat zij morgen willen? De markt wordt gekenmerkt door een steeds hevigere concurrentiestrijd en dankzij de productie- en de distributiemiddelen is het mogelijk binnen zeer korte termijnen waar ook ter wereld op maat gemaakte producten te leveren. Customer Relation Management (CRM) beheert niet alleen uw klantenrelaties maar verzoent ook verschillende doelstellingen: meer verkopen, aan klantenbinding doen, nieuwe klanten ontwikkelen, de uitgaven drukken en de rentabiliteit van het bedrijf verbeteren.Waar: KHNL, Official World Championship 2002 Business Center, Gouverneur Roppesingel 51, HasseltWanneer: 23 mei 2002, van 9 tot 17 uurPrijs: 330 euroInlichtingen: Hilde Smets, tel.: 011/56.02.25, e-mail: hsmets@khnl.be, of Sofie Olyslaegers, tel.: 011/56.02.23, e-mail: solyslaegers@khnl.beBinnen met bellen!Voor de meeste verkopers en commerciële medewerkers is het maken van een afspraak een moeilijke klus. Het resultaat is vaak mager in vergelijking met de geleverde inspanning. Aankopers zitten niet op afspraken te wachten en hebben meestal een drukke agenda. Ze laten niet zomaar iedereen toe, want hun tijd is beperkt. Alleen professionals raken voorbij de secretaresse en andere hindernissen. Tijdens deze trainingsdag gaan wij op zoek naar de factoren die meer slaagkansen waarborgen. Wij zoeken bij de deelnemers individueel naar de redenen waarom de verhoopte resultaten niet goed worden bereikt. Deze zijn vaak terug te vinden in hun eigen communicatiestijl. Waar: Auditorium TIJD Academie, Posthoflei 3, 2600 AntwerpenWanneer: 28 mei 2002 van 9 tot 17 uurPrijs: 449 euro (excl. 21% BTW)Inlichtingen: TIJD Academie, tel.: 03/286.57.32,e-mail: academie@tijd.beWilt u zelf een seminarie, opleiding, congres of colloquium aankondigen in de Ondernemers-Tijd? Stuur dan minstens drie weken van tevoren een tekst met duidelijke vermelding van inhoud, plaats, datum, prijs en contactpersoon voor inlichtingen en inschrijvingen (in dezelfde vorm als in de agenda van deze week) naar ondernemers@tijd.be.