Consumenten kiezen kalfslapje met kwaliteitslabel

(tijd) - Eén jaar na de moord op veearts Karel van Noppen is de controverse rond het gebruik van groeihormonen in België zeker niet opgeklaard. De consument heeft wel zijn lessen getrokken. Het koopgedrag voor rundvlees is sinds vorig jaar grondig gewijzigd. De consument kiest zeer bewust voor goed gecontroleerd vlees. Hij koopt de kwaliteitslabels van de grote distributiecentra of stapt over naar exotisch vlees. De dupe van die omwenteling zijn de gewone slagers en in zekere zin ook het Instituut voor Veterinaire Keuring of het IVK. In de kwaliteitscontrole van het aangeboden rundvlees worden de metingen van het IVK stilaan een tussenstap. Het Instituut wordt zo een steeds minder relevante schakel in de controleketen voor rund- en kalfsvlees.Uit een rondvraag bij de distributiecentra blijkt dat zij de terugval van de verkoop van rundvlees, die vlak na de moord op Karel van Noppen optrad, volledig hebben kunnen compenseren. Die verkoop staat voor de grote distributiecentra met hun eigen kwaliteitslabels opnieuw op het peil van eind '94 en soms lichtjes hoger.