Advertentie
Advertentie

Consumenten-vertrouwen

(tijd) - Vandaag wordt zowel in Europa als in de VS het cijfer over het consumentenvertrouwen gepubliceerd. Het Europese cijfer krijgen we al op het middaguur, voor het Amerikaanse moeten we wachten tot vier uur in de namiddag. Ondanks de recente tekenen dat de economie heropleeft, blijft het vertrouwen van de gezinnen ondermaats. Vooral in Europa ziet de consument zijn economische situatie nog niet direct verbeteren. Het consumentenvertrouwen in de eurozone zou volgens de economen stabiliseren op -12 punten. In de VS waren het vooral de consumenten die de voorbije drie jaar de economie nog enigszins recht hielden. Maar de werkloosheid blijft een groot probleem. In september gingen voor de achtste opeenvolgende maand jobs verloren. Deze maand telde de Amerikaanse economie 25.000 arbeidsplaatsen minder dan de maand voordien. De werkloosheidsgraad steeg van 6,1 naar 6,2 procent. Vorige week meldde de jeansfabrikant Levi Strauss nog dat het zijn laatste Amerikaanse fabrieken sluit, met 2.000 ontslagen tot gevolg. Door de vrees voor jobverlies, verwachten de economen een daling van het consumentenvertrouwen van 81,3 punten in augustus tot 80,6 deze maand. Heel wat economen geloven dat de werkgelegenheid de echte economie pas na drie tot twaalf maanden volgt. Vorige week zei Robert McTeer, de voorzitter van de Federal Reserve Bank van Dallas, dat we weldra tekenen zullen zien dat de werkloosheid afneemt omdat de voorlopende indicatoren zoals de bestellingen en het ondernemersvertrouwen verbeteren. SM