Advertentie
Advertentie

Consumentenvertrouwen herstelt vanklap Ford Genk

(tijd) - De sterke stijging van het consumentenvertrouwen in november heeft de forse achteruitgang in oktober nagenoeg volledig ongedaan gemaakt. Dat wijst erop dat de onverwachte afslanking van Ford Genk bijna niet meer weegt op het vertrouwen van de gezinnen. De Nationale Bank deelde mee dat haar indicator van het consumentenvertrouwen in november steeg tot -6 punten, tegenover -15 punten in oktober en -5 punten in september. De gezinnen werden vooral optimistischer over de vooruitzichten voor de werkloosheid en de algemene economische toestand. Ze verwachten ook een verbetering van hun spaarvermogen en financiele toestand. In oktober daalde het consumentenvertrouwen spectaculair omdat Ford Genk op 1 oktober onverwacht had aangekondigd dat het 3.000 banen schrapt. Alleen bij de dioxinecrisis en de terreuraanslagen van 11 september 2001 daalde het vertrouwen evenveel. Maar zoals economen hadden voorspeld, herstelde het consumentenvertrouwen snel. Ook bij gelijkaardige gebeurtenissen, zoals de sluiting van Renault Vilvoorde en het faillissement van Sabena, bereikte het vertrouwen vlug weer het niveau van voor de schok. Intussen herstelt de activiteit van de uitzendkantoren lichtjes. De sectororganisatie Federgon meldt dat het aantal gepresteerde uitzenduren in oktober met 0,9 procent toenam na de daling met 5,2 procent in september. Het arbeiderssegment, dat het meest conjunctuurgevoelig is, groeide minder (+0,5%) dan het bediendensegment (+1,7%). In vergelijking met oktober vorig jaar ligt de activiteit nog steeds 4,3 procent lager. Deze achteruitgang is meer te wijten aan het arbeiderssegment (-5,6%) dan aan het bediendensegment (-1,2%). WV