Advertentie
Advertentie

CPM: taboe van uitbesteden van verkoopactiviteiten voorbij

BRUSSEL (tijd) - Het uitbesteden van het transport, de boekhouding en de personeelsadministratie is gemeengoed geworden. Het uitbesteden van activiteiten die met verkoop te maken hebben, ligt nog altijd gevoelig. Het 'heilige contact met de klant' wordt angstvallig in eigen handen gehouden. Als het aan CPM ligt, neemt outsourcing binnenkort ook dit laatste bastion in. CPM mikt daarbij vooral op de terreinactiviteiten die verkoop en marketing ondersteunen, de field marketing in het jargon. CPM, het vroegere Promotess, is naar eigen zeggen de Belgische marktleider in de field marketing. De knowhow om de Belgische nummer een te worden haalde Promotess bij het Engelse moederbedrijf CPM, dat sinds 1990 de plak zwaait bij Promotess. Promotess werd iets meer dan twintig jaar geleden opgericht door het echtpaar Dor en was al die tijd het adres waar bedrijven hostessen en productdemonstratrices inhuurden. Aan de vooravond van de jaren negentig drong de opvolgingsvraag zich op. Toen bleek dat geen van de kinderen daar zin in had, zocht Promotess buitenshuis naar een opvolger. In 1990 werd Promotess overgenomen door de Britse groep CPM, de Europese nummer een in field marketing, die een continentale uitvalsbasis zocht. Vier jaar later fuseerde Promotess/CPM met branchegenoot Dynam. Sinds eind 1997 gaat Promotess/CPM kortweg als CPM door het leven.