Advertentie
Advertentie

Daimler Chrysler kan mooie adelbrieven voorleggen

(tijd/bloomberg) - 'Verwacht het buitengewone.' Met die rake slogan lanceert het nieuwe fusieconcern Daimler Chrysler een internationale reclamecampagne, tegelijkertijd met de eerste notering van zijn aandeel op de beurzen van Frankfurt en New York. Jürgen Schrempp, de topman van Daimler-Benz die samen met zijn collega Bob Eaton van Chrysler de leiding zal waarnemen, omschreef eerder dit jaar de Duits-Amerikaanse combinatie als een 'huwelijk dat in de hemel beklonken werd'. Het blijft afwachten of Schrempp en Eaton de hooggespannen verwachtingen kunnen inlossen, te meer daar de speculatie over een nakende recessie in de auto-industrie toeneemt. Het nieuwe Daimler Chrysler kan alleszins mooie adelbrieven voorleggen.Met de eerste notering op Wall Street en in Frankfurt viert Daimler Chrysler 'Day One' van de eigenlijke fusie, die in mei van dit jaar werd aangekondigd. Het fusieconcern telt 428.000 werknemers en is de vijfde grootste autofabrikant ter wereld, met een productie van afgerond 4 miljoen voertuigen vorig jaar. Het gaat om de grootste industriële fusie uit de geschiedenis. Op de algemene vergadering van Daimler-Benz in mei kreeg Schrempp van sommige aandeelhouders het verwijt dat hij te snel ging en te veel hooi op zijn vork nam. De toekomst zal uitwijzen wie het bij het rechte eind had. Schrempp erkent dat het niet gemakkelijk wordt om de twee bedrijfsculturen met elkaar te verzoenen, maar is er toch gerust in.