DaimlerChrysler sterk op Aziatische truckmarkt

De Duitse autoconstructeur DaimlerChrysler kocht de afgelopen week belangen in de Aziatische vrachtwagenbouwers Mitsubishi Fuso en Hyundai. Hiermee vervolledigt het concern zijn globale aanwezigheid. De invloed zal pas later voelbaar zijn. DaimlerChrysler investeert 1,16 miljard euro in twee participaties in Aziatische vrachtwagenbouwers. De eerste investering gebeurt in Japan. DaimlerChrysler betaalt daar begin volgend jaar 760 miljoen euro voor een belang van 43 procent in Mitsubishi Fuso. Dat is de vrachtwagenpoot van de Japanse autobouwer Mitsubishi Motors. Die wordt ondergebracht in een apart bedrijf. Mitsubishi Motors zal een belang nemen van 42 procent in het nieuwe bedrijf. Vermits Mitsubishi Motors op zijn beurt voor 37,3 procent in handen is van DaimlerChrysler, verwerft het concern de effectieve controle over het bedrijf. Dit zonder dat Mitsubishi Fuso met zijn 1,5 miljard euro schulden volledig moet worden geconsolideerd. Mitsubishi Fuso is samen met het Japanse Hino, een onderdeel van autobouwer Toyota, de grootste vrachtwagenbouwer van het land. Mitsubishi Fuso produceert jaarlijks 140.000 trucks en behoort tot de toptien van grootste truckbouwers ter wereld. Het bedrijf boekte vorig jaar een omzet van bijna 6 miljard euro, waarop een operationele marge van 1,8 procent werd behaald.Naast de investering in Mitsubishi Fuso betaalt het bedrijf nog eens 400 miljoen euro voor de helft van de vrachtwagendivisie van de Zuid-Koreaanse autobouwer Hyundai. Net als Mitsubishi zal Hyundai zijn vrachtwagenpoot verzelfstandigen, waarna DaimlerChrysler een belang neemt in het nieuwe bedrijf. Hyundai verkocht vorig jaar 42.900 trucks en boekte een omzet van 1,2 miljard euro waarop een operationele marge van 3 procent werd gerealiseerd.Met de investeringen verzekert DaimlerChrysler zich van een prominente plaats op de Aziatische markt, de grootste markt ter wereld (bijna 50%) en de enige groeimarkt voor vrachtwagens. Terwijl de truckmarkt in Europa dit jaar stevig zal terugvallen en ook de Amerikaanse markt al drie jaar in een crisis verkeert, wordt voor China dit jaar een groei van 25 procent vooropgesteld en voor Zuid-Korea 12 procent. Bovendien bieden de overnames DaimlerChrysler de mogelijkheid een wereldwijde platformstrategie te ontwikkelen, in eerste instantie voor motoren. DaimlerChrysler betaalt 0,3 keer de omzet van vorig jaar voor het Fuso-belang. Volvo noteert ook tegen 0,3 keer de omzet terwijl Scania tegen 0,6 keer zijn omzet noteert. De prijs betaald voor het Hyundai Truck belang ligt met 0,7 keer de jaaromzet iets hoger. Belangrijke implicatie van de deals is dat de overname-opties voor Volvo beperkter worden. De Zweedse constructeur wil eveneens een globale aanwezigheid opbouwen, maar de Aziatische regio blijft een zwakke plek. De overblijvende opties voor Volvo in Azië zijn echter ofwel niet beschikbaar ofwel in slechte toestand. Toyota-dochter Hino werkt al samen met Scania en bovendien heeft Toyota geen traditie van samenwerking voor aandeelhouderschap door te trekken. Een andere optie is Nissan Diesel, waarin Renault via Nissan een participatie aanhoudt. Maar de enorme schuldenlast en povere resultaten zijn hier een hinderpaal. Volvo werkt voor bepaalde projecten wel samen met Nissan Diesel. Verder moet het dus via kleinere lokale spelers zijn plaats veroveren. KW