Dali maakt het goed

Dali maakt het goed De veiling van de verzameling Moore, georganiseerd in het Hotel Dassault in Parijs op 30 juni en 1 juli door Artcurial (Briest, Poulain et Le Fur), bracht 450 werken van Salvador Dali onder de hamer. Moore was gedurende jaren de secretaris van Dali. Onder de kopers waren 37 procent afkomstig uit Frankrijk, 22 procent uit Spanje, 9 procent uit Duitsland, 7 procent uit Italie en 5 procent uit Belgie. Bij de verkochte werken waren er vier die afgehamerd werden op meer dan 150.000 euro, met name 'Le reve sur la plage', een piepklein schilderij uit 1934, goed voor 265.000 euro, 'La femme au pain', een beschilderd bronzen beeld uit 1933-1977, goed voor 343.000 euro, 'Femme en flamme', een bronzen beeld, was goed voor 165.000 euro, en een jeugdwerk uit 1923, het schilderij 'La plage du Llane a Cadaques', verkocht voor 410.000 euro. Verder haalde een aquarel uit 1960 precies 100.000 euro. De tekening 'L'_il de Salvador Dali' uit 1943 vond een koper voor 69.000 euro. Hedendaags Op 3 juli sloot Christie's in Parijs het seizoen af met een veiling van hedendaagse kunst. Heel wat jonge verzamelaars hadden belangstelling voor een werk van Douglas Gordon, het werd verkocht voor 9.987 euro. Het topstuk was een schilderij van Sandro Chia, goed voor 94.000 euro. Op de veiling van hedendaagse kunst op 25 juni bij Sotheby's in Londen bracht een eivormig, geel doek uit de reeks 'Concetto Spaziale, La Fine di Dio' uit 1963-1964 van Lucio Fontana 2,3 miljoen dollar (2,1 miljoen euro) op. Dat is het dubbele van de geschatte prijs. Andere hoogtepunten van deze veiling waren 'Relieve Rojo' van Antoni Tapies, verkocht voor 680.000 dollar, een werk van Frank Auerbach, getiteld 'Looking Towards Mornington Crescent Station - Night made an impressive', goed voor 661.000 dollar, en het doek 'Untitled (Crown)' van Jean-Michel Basquiat, goed voor 587.000 dollar. Ook de werken van Damien Hirst deden het goed. Zijn compositie met vlinders, getiteld 'Our Love', werd afgehamerd op 456.000 dollar. Oude meesters Christie's veilt in Londen op 9 juli een devotiepaneel van Antonello da Messina, met de voorstelling van een Madonna en Kind, dat geschat wordt op 200.000 tot 300.000 pond (ruim 437.000 euro). De dag daarvoor, op 8 juli, worden tekeningen of schetsen aangeboden van Tiepolo, Vanvitelli, Goya, Rembrandt en Rubens. Van Tiepolo is er een plafondmodello, geschat op 300.000 tot 500.000 pond. Twee Venetiaanse stadszichten, uit 1709 en 1710, van Gaspare Vanvitelli (Gaspard van Wittel) worden als koppel verkocht en moeten samen 500.000 tot 700.000 pond opbrengen. De schets 'De verschijning van de Maagd' van Francisco de Goya zou 400.000 tot 600.000 pond waard zijn, en een tekening in zwart krijt van Rembrandt, met de voorstelling van een man met lang haar, 15.000 tot 20.000 pond. Tenslotte wordt er een prachtige tekening van Peter Paul Rubens geveild, met de voorstelling van een naakt, geschat op 150.000 tot 200.000 pond. Sotheby's zal op 10 juli in Londen eveneens tekeningen van oude meesters veilen. Daar zitten werken bij van Michelangelo, Guardi, Tiepolo en Ingres. Het is voor de tweede keer in korte jaar tijd dat Sotheby's een tekening van Michelangelo Buonarroti (1475-1564) veilt. In juli 2001 verkocht het veilinghuis de tekening 'Study of a Mourning Woman' van Michelangelo voor 5,9 miljoen pond. De nu aangeboden anatomische schets, met de voorstellling van twee knieen en een rechtervoet, behoorde ooit tot de verzameling van de Engelse schilder Joshua Reynolds. Het stukje papier, niet groter dan 18,6 bij 16,1 cm, wordt geschat op 200.000 tot 300 .000 pond. De veiling biedt verder Venetiaanse tekeningen uit de 18de eeuw van Francesco Guardi, Giovanni Battista, Giandomenico Tiepolo en Ubaldo Gandolfi, elk geschat op 60.000 tot 80.000 pond. Van Jean-Auguste-Dominique Ingres is er een uitgewerkte tekening, een portret van een toneelspeler, die 50.000 tot 70.000 pond waard zou zijn. Op 10 juli wordt in Londen door Sotheby's ook een paneelschilderij van Rembrandt geveild. Het gaat om een zelfportret uit 1634, dat gedurende meer dan drie eeuwen onherkenbaar geworden was door diverse overschilderingen. De voorstelling is nu teruggebracht tot haar oorspronkelijke staat. Het paneel meet 70,8 bij 55,2 cm, en wordt geschat op 5 miljoen pond. Belgisch boek over Amerikaanse 'nieuwe abstractie' De Belgische kunsthistorica Claudine Humblet (56) heeft een mammoetwerk afgeleverd over de Amerikaanse 'nieuwe abstractie' tussen de jaren 1950 en 1970, verzamelterm voor abstracte kunstrichtingen als hard edge, new picturism en structurisme. Het 2.210 bladzijden tellende, overvloedig geillustreerde werk dat sinds vorig jaar al beschikbaar is in Frankrijk, onder meer via de Fnac-keten, is nu ook in ons land gepresenteerd. 'La Nouvelle Abstraction Americaine 1950-1970' behandelt, in drie dikke delen, het oeuvre van in totaal 49 Amerikaanse kunstenaars die zoals de auteur het uitlegde 'verenigd zijn door een geheime band: hun liefde voor structuren'. Bij die artiesten zijn onder meer Mark Rothko, Ellsworth Kelly, Frank Stella, Barnett Newman en Robert Ryman. 'Veel rechtstreeks contact tussen de 49 was er niet. Wat hen samenbracht, was een zelfde doelstelling', aldus Claudine Humblet. De Brusselse schrijfster werkte 16 jaar aan haar manuscript. Vervolgens was nog vier jaar nodig om de publicatie rond te krijgen, inclusief het verwerven van fotorechten. Het 12,5 kg wegende werk, uitgegeven door Seuil (Frankrijk) en Sifra (Italie), bestaat momenteel enkel in het Frans. Voor een Engelse editie lopen nog besprekingen met de VS. Ook aan een Nederlandse editie wordt gedacht. Het standaardwerk over de Amerikaanse nieuwe abstractie ligt tegen het einde van de zomer in de betere Belgische boekhandel voor 250 euro.