Danisco ziet groei in groeipool terugvallen

Danisco, de grootste producent van voedingsingrediënten, kwam vorige week met een verdoken omzetwaarschuwing. De Deense groep verwacht een vertraging van de groei van de wereldwijde vraag naar ingrediënten en voedingssupplementen. Danisco verwacht dat de wereldwijde markt voor zijn producten in 2002 met 2 tot 4 procent zal groeien. Eerder werd een groei van 4 tot 6 procent vooropgesteld. Ook vreest de groep dat concurrenten door lagere prijzen marktaandeel zullen afsnoepen. In de marge van de bekendmaking van de kwartaalresultaten, hield Danisco nog wel vast aan zijn vooropgestelde winstdoelstelling van 1 miljard Deense kroon voor het huidige boekjaar, dat afloopt op 30 april 2003. Toch vrezen analisten dat dit pessimisme omtrent de markt binnenkort zal uitmonden in een echte omzet- of winstwaarschuwing. De ingrediënten en voedingssupplementen vertegenwoordigen 48 procent van de omzet van Danisco. De groep stelde voor het boekjaar 2002-2003 een omzetgroei van 6 tot 8 procent voorop in deze divisie. In het eerste kwartaal, dat afliep op 31 juli 2002, boekte de divisie een omzetgroei van slechts 4 procent. De organische omzetgroei kwam uit op 1 procent. Ook in de twee voorgaande kwartalen was de organische groei met respectievelijk 1 en 2 procent bedenkelijk laag. Vooral in Europa en de Verenigde Staten valt de organische groei tegen. Deze cijfers staan in schril contrast met de doelstelling die Danisco vorig jaar vooropstelde. Toen maakte de Deense groep bekend dat het zich zou concentreren op de suikerdivisie en de divisie ingrediënten en zoetstoffen. De groep wil de omzet van deze laatste divisie verdubbelen tegen 2005, zowel via interne als externe groei. Volgens analisten moet Danisco hiervoor jaarlijks 30 tot 50 procent sneller groeien dan de globale markt van ingrediënten. De tegenvallende organische groei is dus een streep door de rekening van Danisco. De suikerdivisie, die instaat voor 47 procent van de omzet, ging 9 procent lager. Dit was een gevolg van de gewijzigde Europese wetgeving rond compensaties voor voorraadkosten. Hierdoor moest Danisco zijn voorraad terugschroeven wat uiteindelijk ook uitmondde in lagere verkopen. Volgens analisten blijft Danisco een defensieve belegging. Dit dankt het vooral aan de stabiele inkomsten en het cash genererend karakter van de suikerdivisie. Voor de groei in de komende jaren wordt vooral gehoopt op de ingrediënten- en zoetstoffendivisie. Op korte termijn is het groeipotentieel voor dit segment evenwel niet zo aantrekkelijk. In tegenstelling tot Danisco slaagt het Zwitserse Givaudan er wel in mooie organische groeicijfers voor te leggen. Vorige maand klopte de op één na grootste producent van smaakstoffen en voedingssupplementen alle verwachtingen met een toename van de nettowinst van 5,4 procent in het eerste halfjaar. Hoewel ook Givaudan een terugval van de marktgroei verwacht, toont de groep zich optimistisch voor het huidige boekjaar. De Zwitserse groep verwacht dat de omzetgroei 2 à 3 procent hoger zal liggen dan de marktgroei. De beperkte diversificatie maken Givaudan wel risicovoller dan Danisco. Gezien de troebele marktvooruitzichten is een afwachtende houding voor deze sector dan ook aan te raden. PVM