Dassault Systèmes blijft op koers

De Franse softwareproducent Dassault Systèmes haalde de voorbije week twee belangrijke contracten binnen. Ze bevestigen de status van Dassault in het segment van software voor productontwerp en -ontwikkeling in industriële bedrijven. Dassault maakte dinsdag bekend dat het samen met zijn partner IBM een contract had binnengehaald bij de vliegtuigbouwer Lockheed Martin. De software van Dassault zal worden gebruikt bij de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter, het nieuwe gevechtsvliegtuig dat Lockheed ontwikkelt in opdracht van de Amerikaanse overheid. Hoewel geen cijfers voor het contract werden bekendgemaakt, is de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter sowieso een van de belangrijkste projecten voor de volgende jaren in de defensie- en luchtvaartsector.Woensdag maakte Dassault bekend dat het, opnieuw in samenwerking met IBM, een contract binnenhaalde bij de Japanse autoconstructeur Toyota. Toyota gaat zijn eigen ontwikkelde software over een periode van 3 tot 5 jaar vervangen door de software van Dassault. Het contract behelst zowel de software voor het ontwerpen zelf als de module die een samenwerking met leveranciers mogelijk maakt. Ook de leveranciers van Toyota zullen dus worden uitgerust met Dassault-software. Analisten van Deutsche Bank schatten dat het contract goed is voor 130 miljoen euro extra omzet in de komende vier jaar. Credit Suisse First Boston is minder optimistisch en houdt het op 70 miljoen euro. Dassault haalde vorig jaar een omzet van 746 miljoen euro. Hoe dan ook is dit contract vooral van strategisch belang. Ten eerste wordt Toyota beschouwd als een van de meest vooruitstrevende constructeurs op het vlak van productinnovatie en kostenefficiëntie. Tevens moet dit contract bij leveranciers van Toyota nog bijkomende omzet kunnen genereren indien ook zij voor hun hele productontwikkeling overschakelen naar Dassault-software. Deze deal opent verder de deur naar Japan. Japan biedt volgens CSFB de grootste opportuniteit voor Dassault Systèmes omdat het in Europa en de Verenigde Staten al een hoge penetratiegraad heeft bereikt. In totaal telt Dassault al 22 autoconstructeurs onder zijn klanten. Enkel Japanse autoconstructeurs, zoals Honda, Nissan en Mazda zijn nog geen klant. Na het contract met Toyota wordt vooral uitgekeken naar Nissan als mogelijke kandidaat om de overschakeling naar Dassault te maken. Momenteel werkt Nissan vooral met software van EDS, Dassaults belangrijkste concurrent. Op financieel vlak kan Dassault een mooi palmares voorleggen en heeft het ook duidelijke groeivooruitzichten. Het rendement op het eigen vermogen bedroeg de voorbij 5 jaar gemiddeld meer dan 30%. De courante winst per aandeel steeg in dezelfde periode gemiddeld met 18% per jaar. Voor dit en volgend jaar gaat Dassault uit van een omzetgroei met 15 en 18%. De huidige consensusverwachting gaat uit van een bijbehorende stijging van de winst per aandeel met 13% dit jaar en 21% volgend jaar. De cijfers leidden tot een stevige waardering. Dassault noteert aan een koers-winstverhouding van 40 voor dit boekjaar. Toch nog steeds minder dan andere Europese softwarespelers zoals SAP en Business Objects, die tegen een KW02 van resp. 50 en 53 noteren. KW