Advertentie
Advertentie

DAT sputtertGuido MEEUSSEN

DAT, de opvolger van Sabena, is nauwelijks vijf weken in de lucht. De kans dat de nieuwe luchtvaartmaatschappij het einde van 2001 niet haalt, is intussen erg groot geworden. Voor de zowat 1.000 werknemers en de vele duizenden ex-Sabena-werknemers die hoopten op een plaatsje bij DAT is dat een allesbehalve rooskleurig vooruitzicht.De constructie om via SIC, het coördinatiecentrum van Sabena, 100 miljoen euro te investeren in DAT is mislukt. De weigering van de Vlaamse regering voorlopig in DAT te stappen, gaf vooral het algemene vertrouwen in het nieuwe project een ferme deuk. Het financiële gat van 25 miljoen euro werd immers snel opgevuld door de federale overheid.Als DAT het niet haalt, is dat het gevolg van een complexe mengeling van factoren. De tandem Etienne Davignon-Maurice Lippens die een groep investeerders rond zich schaarde om een bod op DAT te doen en de nieuwe maatschappij op kruissnelheid te krijgen, begon met een verkeerde inschatting met mogelijk zware gevolgen.Zich baserend op het oorspronkelijke businessplan van Christoph Müller, gingen ze er van uit dat een bedrag van 300 miljoen euro zou volstaan om een Europees netwerk met een 40-tal bestemmingen uit te bouwen en daar bovenop nog een tiental intercontinentale bestemmingen, vooral naar Afrika, maar ook naar Noord-Amerika.Arthur D. Little, de consultant die Davignon-Lippens adviseert, rekende daarna uit dat minstens 400 miljoen euro nodig is. Eigenlijk was 500 miljoen ideaal om een marge te hebben in het geval van een prijzenoorlog. Dat geld is ook nodig om, als er geen degelijk akkoord komt met Virgin Express, die luchtvaartmaatschappij uit de Belgische markt te duwen.De buitenwereld kreeg op die manier de indruk dat Davignon en Lippens niet konden tellen. Eerst zeggen dat 300 miljoen euro genoeg is en twee weken later verkondigen dat minstens 400 miljoen nodig is, doet neutrale toeschouwers twijfelen aan de ernst van het businessplan. Maar het was natuurlijk ook een inschattingsfout de 100 miljoen euro van SIC als verworven te beschouwen.Tegen de achtergrond van een doodzieke luchtvaartsector hadden ze moeten weten dat buitenlandse banken, die lak hebben aan het sociale drama dat het Sabena-faillissement in ons land veroorzaakte, vooral hun centen terugwillen en dus niet geneigd zijn te gaan investeren in een project waarvan de goede afloop, met of zonder goed businessplan, erg onzeker is.Achteraf gelijk krijgen, is natuurlijk altijd makkelijk. Maar het was beter geweest het kunst- en vliegwerk met DAT achterwege te laten en even de kat uit de boom te kijken. Rustig een goed plan maken met beperkte ambities, maar met voldoende financiële middelen en dan van start gaan met een nieuwe maatschappij. Zonder de overheid maar met ondernemers die echt geloven in het project.