Advertentie
Advertentie

@ De Amerikaanse internetwinkel Amazon.

com en de Amerikaanse media- en internetgigant AOL Time Warner deelden recentelijk mee hun marketingalliantie uit te breiden. AOL Time Warner koopt voor 100 miljoen dollar aandelen van Amazon.com. Op zijn beurt promoot de on-lineshop de internetdiensten van AOL Time Warner.Wat de twee niet publiek maakten, is dat de overeenkomst AOL Time Warner de mogelijkheid biedt een bod te doen op Amazon.com. Dat blijkt uit de documenten die naar aanleiding van de 100 miljoen dollar investering bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC werden ingediend. Zowel AOL Time Warner als Amazon.com weigerden elke commentaar.De documenten vermelden dat AOL Time Warner met de toplui van Amazon.com mag praten over een overname, op voorwaarde dat deze gesprekken vertrouwelijk blijven. Een mogelijk bod dient vriendelijk te zijn of met andere woorden goedgekeurd door Amazon.com. Deze voorwaarden vervallen als een derde partij een bod doet of Amazon.com zelf op zoek gaat naar een overnemer. Volgens Michael Goldman, een fusie- en overnameadvocaat van Potter Anderson & Corroon, hoort zon bepaling niet in een marketingcontract. De advocaat vraagt zich dan ook af waarom de afspraak wel werd opgenomen.AOL Time Warner heeft een belang van 2 procent in Amazon.com. Deze participatie houdt de media- en internetgigant minstens twee jaar aan. In die tijdsspanne mag AOL Time Warner het belang niet uitbreiden naar meer dan 5 procent zonder de toestemming van de internetwinkel.@ De Europese Commissie heeft het licht op groen gezet voor de business to business (B2B) elektronische automarktplaats Covisint (www.covisint.com). Initiatiefnemers Ford, DaimlerChrysler, General Motors, Renault en Nissan kopen via de joint venture voor miljarden dollars aan auto-onderdelen aan. De Commissie ziet geen graten in het grootse samenwerkingsproject omdat Covisint open staat voor alle bedrijven uit de autosector.Algemeen menen de commissieleden dat elektronische marktplaatsen de concurrentie positief beïnvloeden. Elektronische markten maken de markt transparanter en brengen zo meer bedrijven met elkaar in contact, luidt het. Covisint beantwoordt in eerste instantie aan de vraag van de grote autoconstructeurs, maar vele grote toeleveringsbedrijven hebben al laten weten ook de internetmarktplaats te willen gebruiken. Autoconstructeurs kopen elk jaar wereldwijd voor ongeveer 300 miljard dollar aan onderdelen en ander materiaal in. Softwarepartners van Covisint zijn Oracle en Commerce One. De marktplaats is een van s werelds grootste internetprojecten.