@ De Amerikanen maken zich grote zorgen over criminaliteit op het net.

Meer dan 90 procent is bezorgd over de on-lineverspreiding van kinderporno. Op de tweede plaats staat de angst voor fraude met kredietkaarten (bijna 90 procent), gevolgd door terrorisme via het net, het kraken van internetsites en de verspreiding van virussen. Daarom wil meer dan de helft van de Amerikanen dat het FBI de e-mails van verdachten doorzoekt. Dat blijkt uit een onderzoek van Pew Internet American Life Project. Tegelijkertijd denkt een nog grotere meerderheid dat de overheid niet eerlijk omspringt met de privacy op internet.Waarnemers waarschuwden dat Carnivore, het systeem waarmee de FBI in e-mails rondneust, in strijd is met de privacywetgeving. Evan Hendricks, een activist die zich inzet voor de bescherming van privacyregels: De bevolking heeft simpelweg geen idee van de kracht van Carnivore en de kans dat het door het FBI wordt misbruikt.Een woordvoerder van een privacy-informatiecentrum valt hem bij: Er is totaal geen toezicht. Het systeem vraagt een volledig vertrouwen.Het Amerikaanse Congres buigt zich binnenkort over een nieuwe internetwetgeving. De studie toont volgens een van de onderzoekers aan dat het moeilijk wordt regels te maken die bij het informatietijdperk passen.@ De strijd om een aandeel van de muziekmarkt op internet barstte afgelopen week goed los. Verschillende mediagiganten kondigden allianties aan om hun muziek via het net te verspreiden. De oudste commerciële on-linemuziekaanbieder, Emusic.com, deelde vrijdag mee een aanbod te hebben ontvangen van een mediagigant. Volgens de Amerikaanse nieuwssite Cnet gaat het om het muziekconcern Vivendi Universal en wordt de overname volgende week bekendgemaakt. Vivendi Universal wil Emusic gebruiken om abonnementsdiensten voor digitale muziek aan te bieden van Duet, een samenwerkingsverband van Vivendi Universal en Sony Music, meldt de Washington Post. Donderdag sloot Duet nog een distributieovereenkomst met Yahoo!. Eerder op de week kondigden de muziekzender MTV en de softwaregigant Microsoft aan hun pijlen, afzonderlijk wel te verstaan, op de internetmuziekmarkt te richten. Maar de belangrijkste mededeling kwam van het softwarebedrijf RealNetworks, vooral gekend voor zijn streaming-mediaproducten. RealNetworks start met muziekmaatschappijen AOL Time Warner, Bertelsmann en EMI de betalende muzieksite MusicNet op. Mogelijk wordt op termijn ook Napster in de deal betrokken, aangezien MusicNet-partner Bertelsmann een belang heeft in de illegale muziekruildienst.