Advertentie
Advertentie

De Audi A4 volgt de mode niet

De A4 is het sleutelproduct in het gamma van de Duitse autobouwer Audi. Zon goalgetter vervangen, bepaalt het verlies of de winst voor de komende jaren. Audi toonde zelfzekerheid toen de nieuwe generatie A4 werd voorgesteld met een simultane on-linepresentatie in Berlijn en zeven andere Europese hoofdsteden, waaronder Brussel. De meest opvallende uitspraak in de speech van Audi chairman Franz-Josef Paefgen: Deze Audi volgt de mode niét!Nieuwe wagens horen nog steeds van onder het mysterieuze laken vandaan te komen. Zo ook deze A4. Plots zagen we daar het kleine broertje van de A6, onmiskenbaar een kind van dezelfde ouders. En plots werd ook duidelijk wat Paefgen echt bedoelde: de nieuwe A4 zal op designvlak geen nieuwe trend bepalen, heeft geen opvallend of gedurfd karakter, maar is een wagen die tegelijk zoveel mogelijk verschillende mensen moet aanspreken. Hij moet al een beetje vertrouwd lijken van bij de lancering. En vooral: de wagen mag geen tijdsstempel dragen, hij moet ook vele jaren blijven meegaan. Echt geen seizoensgebonden modeproduct.In de handen van de bestuurder is de nieuwe generatie A4 wél een andere, moderne wagen. Daarin moeten we Paefgen zeker beamen: goede onderdelen volstaan niet; een wagen heeft een uitgekiend concept nodig om meer te kunnen bieden dan de som van de onderdelen. En die troef heeft de nieuwe A4 zeker op zak. Hij voelt in alle omstandigheden aan als een coherente en compacte wagen. Dat uit zich in een beheerst comfortgevoel bij zowel longitudinale als transversale lastwissels. Audi kon dit realiseren door de lichte constructie dankzij een aluminium frame én door de stijfheid van die constructie. Er bestaan vrij ingewikkelde formules om wagens op hun stijfheid te quoteren. Men neemt daarvoor het gewicht van de koetswerkstructuur en deelt dit door het product van de oppervlakte die de projectie van de wagen op de bodem inneemt en de torsiestijfheid van die wagen. Het quotiënt is een indicatie voor de mate waarin op een doeltreffende manier gewicht van een koetswerkstructuur werd omgezet in stijfheid. Het record stond tot nu toe op 3,02. Hoe lager het quotiënt, hoe beter het resultaat. De Audi A4 breekt dit record met ruim 3 procent tot 2,91. En dat is bij het rijden duidelijk voelbaar: in elke bocht, bij elke wegoneffenheid, verkeersdrempels incluis. De A4 staat trouwens op een compleet nieuw platform. Het is in de Volkswagen-groep nog niet gebruikt. De nieuwe Volkswagen Passat gebruikt het platform van de vorige Audi A4. In vergelijking met het vorige model heeft de nieuwe A4 een wielbasis die 35 mm langer is. De wagen is 67 mm langer en 33 mm breder dan zijn voorganger. De compacte vorm, het gestreken koetswerk en de afgeronde designelementen vegen echter de indruk van een grotere wagen weg. De bodem van de wagen is speciaal bewerkt om de aërodynamica te optimaliseren. Die mogelijkheid ontstond door het verbeteren van de techniek in de windtunnels. Tot nu toe was het amper mogelijk in die tunnels rekening te houden met het draaien van de wielen en de afwikkeling van de weg. Audi heeft dit nu wel op punt gezet om de stroming van de lucht onder de bodem van de wagen toch in alle omstandigheden te kunnen simuleren en er uiteraard ook op in te spelen. Met een beklede bodem, een techniek die uit de autosport komt, hebben de ingenieurs zowel de luchtweerstand als het windgeluid aangepakt. Het weggedrag wordt uiteraard ook in grote mate bepaald door het onderstel, in aluminium. Vooraan heeft de voortrein vier draagarmen per wiel. Achteraan is de wagen uitgerust om zowel voor voorwielaandrijving als voor vierwielaandrijving te dienen. De achtertrein is compleet nieuw en heeft een zelfstabiliserende as met trapeziumdraagarmen. Die complexe wieltrein werd overgenomen uit de vroegere Quattro-modellen, zoals de vierwieltrekkers bij Audi heten.Het antislipsysteem ABS is standaard in elke versie van de nieuwe A4. Van de sensoren van ABS wordt gebruikt gemaakt om in combinatie met het elektronische wagenmanagementsysteem te komen tot een Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP). ESP kan elk van de vier wielen afzonderlijk afremmen en op die manier de wagen in koers houden daar waar de grens van de dynamische stabiliteit bereikt wordt. Situaties waarin onderstuur of overstuur de wagen uit zijn baan haalt, worden met ESP opgelost. De Audi A4 heeft het standaard aan boord. In de ESP van de jongste generatie zit trouwens ook een hydraulische remassistent. Die remassistent voelt met welke snelheid het rempedaal wordt ingedrukt, voelt ook de remdruk en leidt daaruit af wanneer er een noodstop wordt uitgevoerd. Bij zon noodstop drukt de remassistent in enkele milliseconden het rempedaal dieper in dan de bestuurder zelf doet, met een kortere remafstand tot gevolg. In het gamma van Audi neemt de A4 een derde van de productie voor zijn rekening. In 1999 bijvoorbeeld bouwde Audi 626.000 wagens, waarvan iets meer dan 200.000 A4-modellen. Het productiecijfer dat vooropstaat in Ingolstadt (Duitsland), waar de nieuweling wordt gebouwd, is in elk geval 200.000 exemplaren, ook al gaat buiten Duitsland al een stukje van het productiejaar verloren doordat de lancering maar in de loop van januari plaatsvindt. Momenteel wordt de A4 in 42 procent van de gevallen verkocht met een dieselmotor. Ons land neemt een bijzondere positie in als dieselland, en vooral de Audi A4 is daar een voortrekker in. In België wordt meer dan 95 procent met een dieselmotor verkocht. In sommige maanden zelfs de volle 100 procent. De benzinemotoren geven we dus mee voor de volledigheid. De 1.8 turbomotor is buiten ons land wel een gegeerd product. Het is een viercilinder in lijn, met vijf kleppen per cilinder. Daaruit puurt hij 110 kW (150 pk), hij bereikt zijn maximaal koppel al bij 1.750 t/min. En hij heeft voldoende aan gemiddeld 8,2 liter benzine. Een nieuwkomer is de tweeliter viercilinder, ook in lijn met twintig kleppen. Hij is iets minder pittig dan de 1,8-turbomotor, maar verbruikt dan ook iets minder. Wie sportief rijden wil combineren met het spingeluid van een V6, krijgt als topmotorisatie een gloednieuwe drieliter voorgesteld. Hij heeft een maximaal koppel van 300 Nm en trekt op de twee voorste wielen de A4 naar 245 km/u.Dan zijn er uiteraard de TDI-motoren. De zwaarste is de 2,5 liter met zes cilinders in V en vier kleppen per cilinder. Een topper in de TDI-technologie: de verstuiver staat perfect centraal in de verbrandingskamer, de turbo heeft een elektronisch geregelde variabele geometrie. Tussen 1.500 en 2.500 t/min heeft de motor een koppel van 370 Nm. Daarmee flitst de wagen vooruit. Gemiddeld doet hij dit met 7,8 liter dieselbrandstof.De populairste motor zal uiteraard de 1,9 TDI zijn. Hij levert 96 kW of 130 pk. Het klinkt verrassend, maar deze motor levert 285 Nm bij 1.750 t/min. Het verbruik van gemiddeld 5,5 liter diesel zal bij velen tot de verbeelding spreken. Het vermelden waard is de automatische versnellingsbak. Het is een traploze multitronic. Dat was tot op heden synoniem voor sloomheid en een verhoogd verbruik. Audi heeft dit varkentje gewassen en de multitronic kan nu koppelwaarden overbrengen tot 310 Nm, waardoor zelfs de V6 benzinemotor ermee uitgerust kan worden. De Audi A4 moet het opnemen tegen concurrenten als de BMW 3-reeks, de C-klasse van Mercedes-Benz, de Saab 9-3, en de Lexus IS200. Naast de onderhouds- en verbruikscijfers wegen uiteraard ook de aankoopprijzen door. Geen A4 onder het miljoen Belgische frank! De prijzen gelden voor de berlinemodellen. De tweeliter van 130 pk komt op 1.020.600 frank (of 25.300 euro). De 1,8 T van 150 pk kost 1.159.772 frank (of 28.750 euro). En de topversie in de benzinemodellen, de drieliter van 220 pk kost 1.321.132 frank (of 32.750 euro)Bij de TDI kost de 1,9 van 130 pk 1.030.685 frank (of 25.550 euro). De 2,5 TDI van 180 pk wordt geleverd in quattro en kost 1.393.745 frank (of 34.550 euro). AVDBe