Advertentie
Advertentie

De barst in de bubbels

De champagnesector is in diepe rouw gehuld. U en ik hebben afgelopen jaar veel te weinig champagne gedronken. Beter gezegd: ons verbruik kan hun productie niet volgen. Het is crisis tussen Reims en Epernay. In de supermarkten worden de flessen bijna aan dumpingprijzen verkocht, want de sector kampt met een overaanbod en een stockoverschot van ruim 50 miljoen flessen.De champagneproducenten hadden de terugval in het verbruik pas volgend jaar verwacht. De echte oorzaak voor de terugloop moet worden gezocht bij de millenniumhype van vorig jaar. Door de exorbitante prijzen zijn veel flessen blijven liggen in de kelders van restaurants en particulieren, en in de rekken van de supermarkten. De buitenlandse inkopers hebben ook te grote stocks ingekocht. In de supermarkten zitten de champagneprijzen in een vrije val en dat baart vooral de kleine producenten grote zorgen.Goed twee jaar voor de millenniumwissel waren er geruchten dat er mogelijk een champagnetekort zou zijn bij de jaarwisseling 1999-2000. Maar wat merkten wij vorig jaar? Dat de supermarkten, ja zelfs de Aldi, uitpuilden van de flessen en magnums. Kleine maar ook gereputeerde huizen hadden hun voorraad, nog voor die helemaal verkooprijp was, in de handel gebracht. Dubieuze leveranciers hadden mailings verstuurd waarin, gezien een mogelijke drooglegging, voorstellen gedaan werden om nog vlug een voorraadje aan te leggen van een merk waarvan u en ik nog nooit gehoord hadden.De aangekondigde noodtoestand kwam er echter niet. En nu blijkt dus dat de champagneboeren met een aanzienlijk overschot zitten omdat de supermarkten en de speciaalzaken hun flessen van vorig jaar nog niet verkocht hebben.Dat kwam onder andere omdat de prijzen opgedreven waren. Vintage champagnes zoals de Dom Perignon 1990, die twee jaar tevoren nog onder de 3.000 frank weggingen, kostten net voor de zogenaamde millenniumwissel als snel de helft meer. Moet&Chandon had 323 magnums Esprit du Siècle in de aanbieding voor een miljoen frank. Hooguit 30 daarvan zijn aan privé-consumenten verkocht - als ze al echt verkocht zijn.Lanson had op dezelfde wijze zijn Noble Cuvée van een upgrading voorzien, maar dan wel met een jasje van Paco Rabanna. Tegelijk gingen de meeste banale champagnes de winkel uit voor prijzen tussen de acht- en de negenhonderd frank. De consument was vorig jaar helemaal niet bang om zonder te vallen, de hype heeft niet gepakt.Dit jaareinde hoopten de champagnemakers op een stijging van de consumptie, maar die blijft uit. Overal ter wereld proberen de supermarkten hun stocks te slijten, en ze plaatsen voorlopig geen bestellingen meer. Vraag en aanbod zijn zo uit evenwicht dat de prijs van een fles al met 20 procent daalde in november. Carrefour en Auchan in Frankrijk en GB en Delhaize bij ons slijten hun champagne aan bodemprijzen.De Franse champagne-export, die tot voor kort goed was voor 6,6 miljard Franse frank, beleeft een vrije val. Dat wordt ook toegegeven door het Comité Interprofessionel du Vin de Champagne. De prijzen gaan mee de dieperik in en ook de beursnoteringen van de grote champagnehuizen duikelen naar beneden. Het aandeel van Laurent-Perrier is dit jaar met 27,1 procent in waarde verminderd. Men spreekt nu al over de ergste crisis in 300 jaar. De laatste keer dat de champagne er zwaar van langs kreeg was ten tijde van de Golfcrisis, maar vergeleken daarbij is de dip die de bubbels deze keer nemen een regelrechte nachtmerrie.Vorig jaar waren er inderdaad verhalen over een recordverkoop. De geruchten deden de ronde dat wij in de champagne gingen zwemmen, letterlijk dan. Maar die orgieën zijn uitgebleven, zegt Daniel Lorson, communications director van het Comité Interprofessionel du Vin de Champagne. Dat heeft een averechts effect gehad. De mensen bleven thuis met Nieuwjaar, de restaurants bleven leeg, de dure millenniumdeals vonden geen afzet en die hele millenniumgekte bleek een hype. De champagne is daar de dupe van geworden. De bubbels zijn gebarsten.De sector had inderdaad hoge verwachtingen. De weken voor de millenniumwende zouden een meerverkoop van nog eens 20 procent genereren. De productie werd op ruim 327 miljoen flessen gebracht en achteraf bleek er in december maar een meerverkoop te zijn geweest van 2 procent. Het resultaat is dat het jaar 2000 begon met een overschot van om en bij de vijftig miljoen flessen.De gevolgen waren niet te overzien. In de eerste acht maanden van dit jaar werden er vergeleken met dezelfde periode vorig jaar 45 miljoen flessen minder verkocht zegt Lorson, als dat met Nieuwjaar niet goed gemaakt wordt, dan mogen we van een catastrofe spreken. Voor de grote champagnehuizen is dat alleen maar een serieuze aanslag op hun financiële reserves, maar voor de kleinere huizen kan dat tot faillissementen leiden.In 1996 bedroeg de uitvoer nog 255 miljoen flessen, goed voor een omzet van 15,6 miljard Franse frank, waarvan iets meer dan 40 procent in het buitenland gerealiseerd werd. In dat jaar was de nefaste invloed van de Golfcrisis bedwongen, de verkoop zat weer op het niveau van 1991. De verkoop is van 327 miljoen flessen in 1999 naar 250 miljoen dit jaar geduikeld. De enige hoop is dat de kerst- en nieuwjaarsdagen traditioneel nog een surplus brengen. Hoe dan ook verwacht men een terugval met 25 procent.Wat het verkoopvolume betreft, is de champagne de grootste wijnregio van Frankrijk. Champagne is goed voor 2,1 procent van het Franse bruto nationaal product. Op die manier is de champagnecrisis straks ook een nationale ramp en vooral een aanslag op het imago van de champagnehuizen. Traditioneel is de champagneverkoop de graadmeter voor het moreel van de consument. Maar nu vreest men ook dat die consument zijn soelaas gezocht heeft in het assortiment proseccos, cremants en blanquettes. Hoewel natuurlijk niets gaat boven een echte champagne.Champagne drinken worden dezer dagen dus zelfs een werk van barmhartigheid. GS