@ De Belgische distributieketen Delhaize kiest voor de communicatie en

transacties met zijn leveranciers volledig voor JcommerceRetail.com, de on-linemarktplaats van het Gentse Aditel. Daarnaast heeft ook Danone, de Franse groep die voeding, koekjes en mineraalwater produceert, zijn Beneluxvestigingen op de virtuele marktplaats aangesloten.Leveranciers van Delhaize die nog niet op Jcommerce Retail.com zitten, worden door de winkelketen aangemaand om zich zo snel mogelijk aan te sluiten. De keten weet duidelijk de voordelen, tijdwinst en minder papierrompslomp, van het systeem te waarderen, zei Filip Vranckx, gedelegeerd bestuurder bij Aditel, in een interview met Tijdnet. Momenteel zijn een driehonderdtal leveranciers op JCommerceRetail.com aangesloten.De communicatie op de marktplaats gebeurt via Bizmail, een e-maildienst à la Yahoo!. Zo maken beide partijen elkaar bestellingen en leveringsnotas on line over. De status van de bestelling is on line te volgen en ook de facturatie gebeurt via het net. Binnenkort kunnen de leveranciers hun catalogus op JcommerceRetail.com zetten.@ De Noorse softwareproducent Opera, bekend voor zijn gelijknamige (gratis) browser, ontwikkelt in opdracht van televisiezender Canal Plus een browser voor digitale televisie. Met de browser kunnen abonnees van Canal Plus surfen via hun televisietoestel.De overeenkomst betreft geen exclusief contract. Opera kan zijn browser dus ook aanbieden aan andere (digitale) televisiezenders. Eind 2002 wordt de tv-browser verwacht.@ Uit een studie van de Europese Commissie blijkt dat breedbandtoegang (tot internet) binnen negen jaar wijdverspreid zal zijn. Van de Europese bevolking surft in 2010 88 procent via een snelle verbinding: 48 procent via ADSL en kabel, 40 procent via een glasvezelverbinding of variant. De overige 12 procent surft nog altijd via een gewone telefoonlijn. Vandaag beschikt ongeveer een Europeaan op de vijf over een breedbandtoegang.Afgezien van deze mooie toekomstmuziek benadrukte Erkki Liikanen, eurocommissaris voor de Informatiemaatschappij, dat de Europese lidstaten niettemin moeten blijven werken aan een beleid dat elke burger breedbandtoegang biedt.@ Intellihome uit Wilsele (Leuven) stelde afgelopen week zijn superwebkit voor. Met het product kunnen alle huishoudtoestellen in een huis aangesloten op het elektriciteitsnet vanop afstand ge(des)activeerd worden met SMS-berichten.De communicatie werkt in beide richtingen. In geval van brand geven rookdetectoren per SMS een waarschuwingssignaal. Omdat de technologie gebruikmaakt van het elektriciteitsnet zijn geen aanpassingen aan het huis nodig.Het basispakket superwebkit kost momenteel 44.000 frank (1.090 euro) en omvat de gsm-modem Siemens M20, te gebruiken met elke gsm, een computerinterface en een module. @ Planet Internet heeft per ongeluk 2.000 websites van zijn particuliere abonnees gewist. Door een softwarefout deletete een computer van de Nederlandse internetprovider drie uur lang sitenamen van de homepageservers. Planet Internet Belgie meldt dat Belgische abonnees niet werden geraakt.Volgens een Planet Internet-woordvoerster op WebWereld staan ruim 1.800 websites terug on line. Het gros van de abonnees had immers een reservekopie van de site op de eigen computer staan. Voor zij die deze voorzorg niet hadden genomen, zoekt Planet Internet zelf nog naar reservekopieën. Daarnaast kunnen zoekmachines misschien een oplossing bieden. Zij maken regelmatig kopieën van sites.