De duim van Homeros

Onlangs liep ik op een drukke zaterdagmiddag door een bekend winkelcentrum toen mijn aandacht getrokken werd door een bruid en bruidegom. Zij kwamen blijkbaar net uit de kerk of het gemeentehuis en liepen rond in vol matrimoniaal ornaat: zij in een fraai wit bruidskleed, hij in zwarte smoking. Achter hen liep een man met een grote videocamera, blijkbaar de fotograaf die hun trouwfilm moest inblikken. Het was een vreemd, wat bizar gezicht te midden van de honderden kooplustigen op zoek naar winterkoopjes. Als het geen zaterdag was geweest, had ik gedacht dat dit figuranten waren in een reclamefilm voor een zaak gespecialiseerd in huwelijksuitzetten. Maar nee, deze twee waren werkelijk in het huwelijksbootje gestapt en gebruikten het overvolle shoppingcentrum als decor voor hun huwelijksfilm. Als om te onderstrepen in wat voor een aan consumeren verslaafde tijd wij leven, lieten zij hun huwelijksdag vereeuwigen tussen de winkels die hen huwelijkscadeaus hadden geleverd.Marc Holthof