De ene ValuJet is de andere EBA niet

(tijd) - Het ongeval met een DC-9 van ValuJet, dat aan 109 mensen het leven kostte, heeft de discussie rond de zogenaamde 'low cost carriers' weer doen oplaaien. Besparen deze relatief jonge maatschappijen op hun uitgaven ten koste van de veiligheid en zijn ze allemaal zo winstgevend als Southwest, ValuJet of Eurobelgian Airlines, sinds kort omgedoopt tot Virgin Express. Veralgemening is ook hier uit den boze, want de vlag dekt een zeer verscheiden ladingDe term 'low cost carrier' is verwarrend. Sinds de Golf-crisis in het begin van de jaren negentig zou elke luchtvaartmaatschappij een lage kostenstructuur moeten hebben, ten minste indien ze efficiënt wordt geleid. Voor de nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa, logge staatsapparaten, was dat lang niet het geval. De beschermende hand van de overheid, de feitelijke duopolies op de meeste intra-Europese routes en het gebrek aan concurrentie op de intercontinentale lijnen maakten structurele ingrepen overbodig.