De finale van deKoningin Elisabethwedstrijd

Sinds zaterdagavond kennen we de twaalf finalisten van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano. Tussen maandag 2 juni en zaterdag 7 juni brengen ze, na een week afzondering in de Muziekkapel Koningin Elisabeth, hun finaleprogramma in het Paleis voor Schone Kunsten. Ze spelen dan een klassieke sonate, daarna een nieuw gecomponeerd werk voor piano en orkest dat ze een week voor hun optreden overhandigd krijgen. Ten slotte brengen ze een zelfgekozen pianoconcerto met het Nationaal Orkest van Belgie onder leiding van Gilbert Varga. Maar liefst zeven van de twaalf kandidaten kozen voor een werk van Rachmaninov: een keer wordt de 'Rapsodie op een thema van Paganini' gespeeld, vier keer het tweede en twee keer het derde pianoconcerto. Daarnaast krijgt het publiek ook het pianoconcerto's van Chopin, Prokofjev, Tsjaikovski en Liszt te horen. De jongste kandidaat die de finale haalde, is de Chinees Wen-Yu Shen. Hij wordt in oktober pas 17 maar heeft het loodzware programma dat de Koningin Elisabethwedstrijd voorschrijft uitstekend in de vingers. De meeste finalisten neigen echter eerder naar de maximumleeftijd van 27 jaar. Het technische niveau van de pianisten tijdens deze sessie is alweer bijzonder hoog. Zo hoog zelfs dat geen enkele Belgische kandidaat de eerste ronde overleefde. De wedstrijd wordt dit jaar duidelijk door Aziaten en Russen gedomineerd die respectievelijk zeven (twee Japanners, twee Chinezen en drie Koreanen) en drie kandidaten in de finale hebben. Tijdens de halve finales konden we wel kennismaken met het compositietalent van Jeroen D'hoe die aan het Lemmensinstituut, de K.U. Leuven en Juilliard School studeerde. Alle deelnemers speelden zijn werk voor solopiano 'Toccata-Scherzo'. Het werk biedt heel wat ruimte aan innemende muzikale persoonlijkheden om hun virtuositeit en hun affiniteit met een hedendaagse muziektaal te demonstreren. Naast de vertolkingen van dit werk waren ook de verplichte vertolkingen van een Mozart-concerto een rode draad door de halve finales en een goed vergelijkingspunt voor de jury en het publiek. Het blijft echter opmerkelijk dat pianisten die de technisch loodzware concerto's van Rachmaninov of Prokofjev in de vingers hebben, het soms zo verschrikkelijk moeilijk hebben als ze met de eenvoud en de gratie van Mozart geconfronteerd worden. Technisch brengt dit repertoire hen niet in verlegenheid, maar stilistisch wordt er al wat meer geaarzeld en maar zeer weinig kandidaten kunnen Mozarts muziek doortastend en boeiend presenteren. Enkel het feit dat het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie onder leiding van Georges Octors stilistisch niet echt inspirerend was om een frisse en dynamische Mozart neer te zetten, kan als excuus gelden. Het is nochtans een uitstekend initiatief van de Koningin Elisabethwedstrijd om de kandidaten Mozart voor te schotelen omdat het duidelijk maakt welke muzikale persoonlijkheid zich achter al die technische hoogstandjes en virtuositeit schuilhoudt. Daar is het iedereen toch om te doen: de zoektocht naar een pianist die de ideale verhouding tussen technische perfectie en artistieke rijpheid in zich draagt. Tot nog toe heeft vooral Amir Tebenikhin laten aanvoelen dat hij misschien over dat uitzonderlijke talent beschikt. Met een beklijvende vertolking van Mozarts concerto nr. 21, een zeer vurige en bezielde uitvoering van 'Toccata-Scherzo' van Jeroen D'hoe, veel diepgang in zijn versie van enkele 'Klavierstucke' van Brahms en vooral de grote klasse in zijn vertolking van de 'Toccata opus 11' van Prokofjev deed hij zich alvast in positieve zin opmerken. Zaterdag 7 juni, na de laatste twee optredens, worden de punten van de jury netjes samengeteld en weten we wie de felbegeerde eerste prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano ditmaal in ontvangst mag nemen. Tom EELENPaleis voor Schone Kunsten (Brussel) - ma 2 juni t.e.m. 7 juni, 20.15 uur - 02/507.82.00 Ma 2 jun, 20.15 uur - Jong-Gyung Park en Mako Okamoto Di 3 jun, 20.15 uur - Amir Tebenikhin en Jin Ju Wo 4 jun, 20.15 uur - Kazumasa Matsumoto en Sergei Sobolev Do 5 jun, 20.15 uur - MinSoo Sohn en Valentina Igoshina Vr 6 jun, 20.15 uur - Dong Hyek Lim en Roberto Giodano Za 7 jun, 20.15 uur - Wen-Yu Shen en Severin von Eckardstein Rechtstreeks te volgen op RTBF/La Deux en op Klara Canvas zendt de finaleoptredens telkens de daaropvolgende middag integraal uit (de laatste avond is rechtstreeks te volgen)