De honger naar informatica

Marc Meul (49) begon zijn carrière als operator informatica bij de warenhuisketen Makro. Na een loopbaan bij Philips en het Gemeentekrediet, richtte Meul in 1996 het consultancybureau SX Consultants op. Er werken nu 12 mensen en de omzet steeg van 11 miljoen frank in 1997 naar 44 miljoen in 2000. Hoewel hij maar een paar maanden bij Makro werkte, was hij toch dankbaar voor die eerste jobervaring: Geen enkele periode in je leven is verloren, vind ik. Ik leerde tijdens mijn job bij Makro mijn plan trekken. Als er problemen waren, was ik op mezelf aangewezen.Na mijn middelbare studies en voor mijn legerdienst werkte ik in het begin van de jaren zeventig enkele maanden bij de de Makro-vestiging in Deurne. In die tijd was dat de enige Makro-winkel in ons land. Ik was erg dankbaar dat ik daar terechtkon. Want de meeste bedrijven reageerden op mijn sollicitatie met ga maar eerst je legerdienst vervullen. Die legerdienst was een echt struikelblok. De wachttijd was een verloren jaar voor veel werkzoekenden.Ik werkte bij Makro in de informatica. Ik had een IBM-cursus gevolgd waardoor mijn interesse voor die materie was opgewekt. Ik zorgde voor het verwerken van gegevens: facturen, stockbeheer, salarisbeheer,... De informatica stond toen nog in haar kinderschoenen. Toch was het systeem van Makro al redelijk revolutionair. Ze hadden toen bijvoorbeeld al een on-linesysteem. Al wat verkocht werd, werd in de centrale computer verwerkt, en doorgestuurd naar Nederland.Ik was een jonge, leergierige snaak. En bij Makro kwam ik in contact met mensen die programmeerden. Ik begon zelf kleine programmas te schrijven. Die periode heeft mijn honger naar informatica zeker gestimuleerd. Na mijn legerdienst volgde ik overigens nog een A1-opleiding informatica.Makro werkte met Philips-computers. Via de onderhoudsmensen van Philips ben ik bij de elektronicagroep beland. Ik voelde al snel aan dat ik bij Makro geen carrière kon maken. Maar ik leerde wel veel bij Makro. De keten onderging in die periode een grote evolutie in België. In twee jaar tijd werden vijf winkels geopend. In een organisatie werken die zo groeit, is altijd mooi meegenomen voor een eerste job. Het was echt learning on the job. Ik leerde met mensen omgaan. Ik had ook contact met de gebruikers, als bijvoorbeeld de kassas niet werkten.En ik leerde daar iets wat iedereen nu fundamenteel vindt: je moet kunnen communiceren. Ik organiseerde het ploegensysteem zo dat de shift van de persoon na jou, een half uur overlapte met de jouwe. Je had dan een half uur om te praten, over koetjes en kalfjes, maar ook en vooral over je voorbije activiteiten. Op die manier gaven we kennis aan elkaar door. KF