Advertentie
Advertentie

@ De impact van on-linereclame op een merk is positief.

Die invloed valt echter niet te meten op basis van de doorklikratio van een banner, in tegenstelling tot wat vandaag veelal wordt gedaan. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van VentureBay Consulting. In opdracht van en op de portaalsites AdValvas, MSN, Planet Internet, Skynet, Telenet en Tiscali organiseerde VentureBay Consulting een grootschalig onderzoek naar de invloed van on-linereclame op een merknaam. Dat leverde gedurende een maand een bereik van 2,2 miljoen unieke bezoekers op. Aan de kant van de adverteerders werden Air France, Bifi, Dove en Fnac bereid gevonden deel te nemen aan het onderzoek. Zij plaatsten banners en skyscrapers op de portals en bezorgden de onderzoekers een studie van een reële situatie. De on-linerondvraag kende 6.300 respondenten. Twee derden werden blootgesteld aan de reclame, de rest niet. Op die manier werd de merkimpact nagegaan.VentureBay Consulting besluit na de enquête dat on-linereclame een merk wel degelijk beïnvloedt. Alleen is dat volgens de onderzoekers niet meetbaar op basis van directe respons via de doorklikratio van een banner. Reclamecampagnes met een sterke merkimpact genereren niet noodzakelijk de beste doorklikratio, en omgekeerd, luidt het. Het succes van een on-linereclame is dan ook niet af te leiden uit het aantal doorgeklikte bezoekers. Een rondvraag, telefonisch of on line, levert wel een correct beeld van de merkimpact op. Dat geldt voor on-linereclames net zoveel als voor campagnes via affiches, op radio en televisie, stellen de onderzoekers.Dat begint stilaan te dagen op de advertentiemarkt. Een halfjaar terug spitsten de on-linereclameregies zich in hun aanbod toe op directe respons. Sinds een tweetal maanden verkopen zij het internet als massacommunicatiemiddel en spreken hoe langer hoe meer over bereik, zegt Danny Lein, algemeen directeur van VentureBay Consulting. Meer internettips en interessante websites vindt u in T-Zine, de wekelijkse elektronische nieuwsbrief van Tijdnet (www.tijd.be/T-Zine).