Advertentie
Advertentie

De inktvlekstrategie van Delhaize De Leeuw

SINT-JANS-MOLENBEEK (tijd) - Na 39 jaar dienst bij Delhaize De Leeuw gaf gedelegeerd bestuurder Gui de Vaucleroy op 1 januari van dit jaar de scepter door aan zijn neef Pierre-Olivier Beckers. De Vaucleroy verdwijnt bij Delhaize niet volledig van het toneel. Hij zit voortaan de raad van bestuur van de groep voor. Ter gelegenheid van de aflossing van de wacht, maakten beide heren vrijdag een stand van zaken op of zoals de Vaucleroy het in het Amerikaans uitdrukte, een 'state of union'. Of de term in de toekomst nog vaak zal vallen, is te betwijfelen. Want Delhaize wil van zijn Amerikaanse imago af. Bij Delhaize De Leeuw helt de balans te veel door naar Amerika. In 1998 waren de supermarkten in de Verenigde Staten goed voor een omzet van 10,5 miljard dollar, dat is 73,2 procent van de totale groepsomzet. België neemt 22,4 procent van de omzet voor zijn rekening. De omzet buiten België en Amerika bedroeg in 1998 nauwelijks 4 procent. De nieuwe gedelegeerd bestuurder Beckers krijgt drie jaar de tijd om de groep meer in 'Europees' evenwicht te brengen. 'Tegen het jaar 2002 moet minstens 15 à 20 procent van de omzet van Delhaize van buiten België en Amerika, onze twee thuismarkten, komen', aldus de Vaucleroy. De concurrenten in Europa en Azië zijn gewaarschuwd.