Advertentie
Advertentie

De juiste prijs voor een beursintroductie

(tijd) - Bedrijven die ter beurze willen gaan, nemen risico's. Ze worden langs alle kanten doorgelicht en ze moeten hun goede en minder goede kantjes publiekelijk bekendmaken. En vooral, een falende introductie kan hun imago om zeep helpen. De keuze van de financiële instelling die de introductie begeleidt is dan ook cruciaal. Die instelling moet zorgen dat de aandelen aan de man worden gebracht tegen een prijs die voor iedereen (kopers en verkopers) 'juist' is. Hoe slaagt ze in die delicate evenwichtsoefening? Wij gaan het na voor de Belgische bedrijven die dit jaar naar de beurs kwamen.De nog jonge beurscarrières van Synergia en Real Software evolueren in totaal verschillende richtingen. Real Software zag zijn koers al na zes weken verdubbelen, Synergia zag zijn beursprijs almaar verder afbrokkelen. Vanwaar dat spectaculaire contrast? Aan het beurssentiment kan het niet liggen, vermits ze allebei in het voorjaar hun eerste notering verkregen.