De laatsten zullen de eersten zijn

Vorige week startte in Brussel de eerste selectieronde voor de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano: 110 pianisten stelden zich aan de internationale jury voor. De loting bepaalde in welke volgorde dat gebeurde. De kandidaten behouden hun volgnummers ook tijdens de wedstrijd. Dat blijkt niet onbelangrijk te zijn: een wetenschappelijke studie heeft aangetoond dat de kandidaten die tijdens de laatste finaleavond aantreden beduidend meer kans hebben om de Koningin Elisabethwedstrijd te winnen dan hun voorgangers. Voor de selectieronde hadden de kandidaten vijf etudes in de vingers. In tegenstelling tot vorige edities werd de lijst met componisten waaruit gekozen kon worden, uitgebreid met een aantal 20ste-eeuwse componisten zoals Messiaen, Ligeti of Rautavaara. Voor de eerste ronde bereidden de kandidaten ook een prelude en fuga van Bach en een keuzewerk voor. Overmorgen vrijdag 16 mei zal de jury bekendmaken welke 24 pianisten naar de halve finale gaan. Daar wacht hen de confrontatie met het opgelegde werk 'Toccata-Scherzo' van de jonge Vlaamse componist Jeroen d'Hoe, dat als beste uit een compositiewedstrijd kwam. Een nieuwigheid is dat de kandidaten tijdens de halve finale een concerto van Mozart moeten spelen. Ze worden daarin begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie onder leiding van Georges Octors. De jury stelt voor de halve finale een recitalprogramma samen uit zes werken die de kandidaten voorstellen. In die keuze moet de jury wel een werk uit 20ste of 21ste eeuw terugvinden en een werk van een Belgisch componist dat na 1910 gecomponeerd werd. Het uitgebreide repertorium dat de kandidaten tijdens deze twee rondes moeten presenteren, is een niet te onderschatten hindernis op weg naar de finale. De jury mag op 24 mei slechts 12 pianisten selecteren voor de finale. Hen staat een weekje afzondering in de Muziekkapel Koningin Elisabeth en een spannende avond in het Paleis voor Schone Kunsten te wachten. In de finale spelen ze in het Paleis voor Schone Kunsten een klassieke sonate, daarna een nieuw gecomponeerd werk voor piano en orkest dat ze een week voor hun optreden overhandigd krijgen en dat door de Internationale Wedstrijd voor compositie van de Koningin Elisabethwedstrijd bekroond werd. Ten slotte brengen ze een zelf gekozen pianoconcerto met het Nationaal Orkest van Belgie onder leiding van Gilbert Varga. De Koningin Elisabethwedstrijd heeft telkens weer een grote aantrekkingskracht op een breed publiek. De VRT-televisie besloot nochtans enkele jaren geleden om geen rechtstreekse uitzendingen meer te brengen van de zes finale-avonden. RTBF/La Deux doet dat wel. Canvas zendt de finaleoptredens de volgende middag integraal uit. De laatste avond wordt wel rechtstreeks uitgezonden. Op Klara zijn alle finaleavonden rechtstreeks te volgen. Tom EELEN Koningin Elisabethwedstrijd voor piano. Halve Finale in het Conservatorium Brussel: ma 19 mei tot en met za 24 mei, 15 en 20 uur. Finale in het Paleis voor Schone Kunsten Brussel): ma 2 juni tot en met 7 juni, 20.15 uur Inlichtingen: 02/507.82.00. De wedstrijd kunt u op de radio horen en op internet volgen (zie www.Canvas.be of www.klara.be) vanaf de halve finale.