Advertentie
Advertentie

De lijdensweg van de Europese defensie

(tijd) - Na de consolidatie in Frankrijk en de overname van Marconi door British Aerospace, staat de Europese defensie- en luchtvaartindustrie op de drempel van een nieuw tijdvak. Dat van de grensoverschrijdende fusies en allianties. Anderhalf jaar geleden lanceerden de Britse, Franse en Duitse regeringsleiders een oproep tot de industrie om de rangen in Europa te sluiten. Kleine landen als België die geen systeembouwers hebben, dreigen uit de boot te vallen. Om onze nationale industrie te laten overleven, is het daarom de hoogste tijd dat de regionale en nationale overheden de rangen sluiten en een gedurfder ondersteuningsbeleid gaan voeren.Kort voor het jaareinde van 1997 riepen de Franse, Britse en Duitse regeringsleiders de Europese defensie- en luchtvaartindustrie op de krachten te bundelen en zo haar concurrentiepositie te verstevigen. Het initiatief was opmerkelijk en volgde op de principiële beslissing eerder dat jaar om de groupement d'intérêt économique (GIE) Airbus Industrie om te vormen tot een gewone vennootschap. In november had de Europese Commissie bovendien een actieplan gelanceerd om de defensie-industrie uit haar nationale karkas te halen. Ruim twee jaar later is er veel en tegelijkertijd ook weinig gebeurd.